Aktualności Czas wolny Morze Bałtyckie Nurkowy czas wolny Wraki

„Tajemnice Wraków Bałtyku” – odc. 4 „Jan Heweliusz” – premiera

Już dzisiaj wieczorem, o godzinie 22.40, na kanale Canal+ Discovery odbędzie się premiera czwartego odcinka nowej serii dokumentalnej „Tajemnice Wraków Bałtyku”. Po raz kolejny zanurzymy się w zielone wody Morza Bałtyckiego i mroki historii, choć tym razem niezbyt odległej. W dzisiejszym odcinku poznamy tragiczne losy polskiego promu „Jan Heweliusz”.

14 stycznia 1993 r., o godzinie 00.05, polski prom „Jan Heweliusz” z dwugodzinnym opóźnieniem opuścił port w Świnoujściu i udał się w rejs do Ystad. Wiatr tego dnia był wyjątkowo silny. Na bliźniaczej jednostce „Kopernik”, na przyrządach do pomiaru siły wiatru zabrakło skali! Mimo to, ze względu na tłoczące się w porcie i wciąż napływające kolejne samochody ciężarowe, czekające na przeprawę do Szwecji, wszystkie jednostki wypłynęły tej nocy w morze.

wraki-baltyku_04_02

Pogoda była fatalna. Wiatr wiejący z prędkością 180km/h, fale wysokości 6 metrów i pył wodny, tworzący się na skutek zrywania grzbietów fal przez wichurę, ograniczały widoczność do zaledwie kilku metrów.

-- Reklama --
Suchy Skafander Seal

Około godziny 4.10 nad ranem, potężny huragan uderzył w burtę „Heweliusza”. Prom zaczął się przechylać. Sytuacja była na tyle poważna, że kapitan Andrzej Ułasiewicz zbudzony ze snu, kierował jednostką boso! O 4.36 przechył znacznie powiększył się. Mocowania nie wytrzymały i zaczęły się zrywać, a ciężarówki i ładunek przemieszczać po pokładach, co ostatecznie przypieczętowało los promu. Chwilę po godzinie 5.00 „Jan Heweliusz” obrócił się do góry dnem i zaczął tonąć zabierając ze sobą na dno 55 osób Tego dnia zginęło 35 pasażerów oraz 20 członków załogi wraz z kapitanem.

wraki-baltyku_04_08

[blockquote style=”2″]”W tym odcinku „Tajemnic wraków Bałtyku” poznamy historię polskiego promu kolejowo-samochodowego Jan Heweliusz, zbudowanego w Norwegii dla Polskich Linii Oceanicznych. Prom zatonął w czasie rejsu do Ystad w wyniku zabójczego sztormu – o sile 12 stopni w skali Beauforta. Jest to kolejny statek, który nie musiał wcale zatonąć – zadecydował o tym silny wiatr boczny, który przechylił statek, będący wówczas w złym stanie technicznym. Nie dokończono bowiem naprawy furty rufowej, która podczas wyjścia Jana Heweliusza w ostatni rejs nie była szczelna. Mimo że większość osób znajdujących się na pokładzie przeżyło samą katastrofę, ostatecznie zginęli oni z powodu zimna i błędów akcji ratowniczej. Docieramy do tych świadków, którzy przeżyli tragedię i poznajemy historię nawigatora, któremu nie pozwolono wylecieć na ratunek załodze i pasażerom. Jan Heweliusz to jedyna jak dotąd utracona polska jednostka morska, na której zginęli wszyscy pasażerowie.”[/blockquote]

Więcej o losach promu „Jan Heweliusz” możecie przeczytać w naszym artykule na temat tej jednostki.

Serial premierowo dostępny jest na kanale Canal+ Discovery oraz za pośrednictwem aplikacji nc+go.

Źródło: canalplus.pl


Tajemnice Wraków Bałtyku, to nie jedyna inicjatywa, w której udział biorą polscy nurkowie. Więcej dowiecie się z wywiadu z Tomaszem Stachurą, zamieszczonym w 11 numerze naszego kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.

Czytaj także

Wgrywam....

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies. Zgadzam się Czytaj dalej