Aktualności Morze Bałtyckie Wraki

U-679 – ostatni U-boot zaginiony w Zatoce Fińskiej odnaleziony! – film

Eksploracja wraku okrętu podwodnego U-679

U wybrzeży Estonii grupa nurków technicznych odnalazła wrak ostatniego zaginionego U-boota w Zatoce Fińskiej. Wrak U-679 zlokalizowali poszukiwacze z Subzone.

W sierpniu bieżącego roku Immi Wallin wspólnie z zespołem Subzone odnalazła wrak niemieckiego okrętu podwodnego z czasów II Wojny Światowej. Jak się okazało, był to U-679 – ostatni U-boot zaginiony i wciąż nie odnaleziony w rejonie Zatoki Fińskiej, na pokładzie którego zginęło 51 marynarzy.

Armata przeciwlotnicza Flak M42
Armata przeciwlotnicza Flak M42 kal. 37 mm Fot. SubZone ltd

Dla tych, którzy kochają przygody, eksplorację i odkrywanie, ten ułamek sekundy, kiedy zdajesz sobie sprawę, że napisałeś historię od nowa lub potwierdziłeś coś, co do tej pory było tylko przypuszczeniem lub spekulacją… to naprawdę niezapomniana chwila – powiedziała Immi Wallin, członkini znanej fińskiej grupy nurków wrakowych Badewanne

Polowanie na wilka

9 stycznia 1945 r. sowiecka jednostka MO-124 wykryła okręt podwodny 4 Mm na północny wschód od latarni morskiej Pakri. W efekcie zdecydowano o zrzuceniu 8 dużych i 20 małych bomb głębinowych. Niemcy założyli, że MO-124 zatopił U-679. Z kolei sowieci nie wierzyli w ten przebieg wydarzeń, gdyż brak było dowodów na zatopienie okrętu podwodnego w tym rejonie. Niemniej oficjalnie za przyczynę zniknięcia niemieckiej jednostki uznano zatopienie bombami głębinowymi zrzuconymi przez MO-124. Całą historię uwiarygadniał fakt, że U-679 nie odpowiedział na wiadomość wysłaną 10 stycznia 1945 r.

Peryskop oraz zamknięty właz okrętu
Peryskop oraz zamknięty właz okrętu U-679 Fot. SubZone ltd

Tajemnice i zaginione okręty skrywane w morskich głębinach nie dają się odkryć tak łatwo. By posiąść te sekrety czasami potrzebujesz idealnej pogody, informacji zawartych na archiwalnych mapach morskich oraz sprawdzenia oznaczeń, które samemu naniosło się w trakcie poszukiwań, a dziś nie pamięta się już kiedy i w jakim celu się to zrobiło objaśnia Immi Wallin

Poszukiwania

12 sierpnia 2015 r. Immi Wallin postanowiła przyjrzeć się raz jeszcze zgromadzonym materiałom, dotyczącym miejsca domniemanego zatopienia U-679. Kiedy dotarli do miejsca oznaczonego wcześniej na mapie, na ekranie sonaru bocznego… pojawił się obraz zatopionego okrętu podwodnego. Jak wspomina sama Immi, był to jeden z tych momentów, które pamięta się do końca życia.

Z obrazu na ekranie sonaru dało się określić, że jest to niemiecki U-boot typ VIIC. Tylko jedna jednostka tego typu wciąż była uznawana za zaginioną – U-679. Tej samej nocy odkrywcy o wszystkim powiadomili Instytut Dziedzictwa Narodowego w Estonii.

Nurkowanie

Pierwsze nurkowanie na wraku U-679 poszukiwacze przeprowadzili 10 września. Przede wszystkim z uwagi na znaczną głębokość wynoszącą 90 metrów, konieczne były odpowiednie warunki pogodowe, zorganizowanie grupy doświadczonych nurków technicznych oraz supportu nurkowego i powierzchniowego. Celem nurkowania było sporządzenie dokumentacji przedstawiającej kondycję wraku i dostarczenie tych materiałów odpowiednim władzom.

Chociaż warunki pogodowe na powierzchni dopisały, to pod wodą zespół nurkowy napotkał na dużo mniej sprzyjające okoliczności. Dlatego, że przez cały czas od powierzchni aż do dna trzeba było walczyć z delikatnymi prądami i widocznością, która pogarszała się wraz z głębokością.

Po minięciu kilku warstw „białych chmur”, około 10 metrów nad dnem, widoczność bardzo się pogorszyła. Wyraźnie dawało się wyczuć zapach siarkowodoru, typowy dla warstw morza o niskiej lub zerowej zawartości tlenu. Dlatego, gdy w świetle latarek delikatnie zaczął rysować się na horyzoncie kształt kiosku, zespół postanowił wykorzystać ten moment i rozpoczął filmowanie obiektu.

Wrak U-boota U-679
Duża głębokość i słaba widoczność stanowiły spore wyzwanie Fot. SubZone ltd
Analiza dokumentacji filmowej

Dzięki zarejestrowanemu materiałowi wideo, jak zwykle udało się zobaczyć i ustalić więcej niż podczas samego nurkowania. Bez wątpienia materiał filmowy potwierdził to, co zostało już zauważone na obrazach z sonaru bocznego – kiosk typu IV wyposażony w lekkie działo przeciwlotnicze 3,7 cm na niższej platformie i dwa przeciwlotnicze 2cm C-38 na lawecie M-43U Zwilling na wyższej. Włazy były zamknięte.

Ponieważ U-679 zatonął wraz z całą załogą, to będzie traktowany z należnym szacunkiem i został oznaczony jako mogiła wojenna. Na mapie figuruje również jako punkt pamięci o historii regionu. W chwili obecnej wrak znajduje się pod opieką Instytutu Dziedzictwa Narodowego Estonii.


Więcej o poszukiwaniu wraków zaginionych okrętów podwodnych znajdziecie w 3 numerze kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.

Czytaj także

Wgrywam....

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies. Zgadzam się Czytaj dalej

Loading...