Aktualności Archeologia Reszta świata Wraki

Rekordowy skarb wydobyty z wraku SS City of Cairo!

Na kolejnych portalach i forach zrzeszających fanów eksploracji i poszukiwania skarbów z całego świata, niczym wirus rozprzestrzenia się informacja o najnowszym dokonaniu ekipy Deep Ocean Search! Skąd tyle szumu? Otóż operacja wydobycia dotyczy wraku z czasów II Wojny Światowej – SS City of Cairo, który w swoich ładowniach transportował rekordowy ładunek 100 ton srebra!

Nie mniej szokująca jest głębokość na jakiej prowadzono wydobycie – ponad 5 km! W zestawieniu z ładunkiem srebrnych monet o wspomnianej już łącznej wadze 100 t, otrzymujemy jedną z najgłębszych i największych operacji wydobywczych, jakie kiedykolwiek miały miejsce.

-- Reklama --
Suchy Skafander Seal

11136749_1073236569358523_7154173680998474506_n

Ekspedycją kierował posiadający 30 letnie doświadczenie CEO Deep Ocean Search – John Kingsford. Wydobycie prowadzono z pokładu jednostki SV John Lethbridge, wyposażonej w nowoczesny systemy sonarów i robotów do pracy pod wodą.

Cała akcja prowadzona była w ramach kontraktu zawartego z Brytyjskim Ministerstwem Transportu, w ramach którego pracownicy Deep Ocean Search byli uprawnieni do podjęcia kilkudziesięciu ton srebrnych monet z rekordowej głębokości 5100 m.

18010_1073236089358571_4359483919511454936_n

SS City of Cairo był brytyjskim parowcem pasażerskim, zbudowanym na zamówienie Ellerman Lines Ltd of London w 1915r. przez mieszącą się w Hull stocznię Earle’s Shipbuilding & Engineering Co. Ltd. Wraz z wybuchem II Wojny Światowej, jak wiele innych jednostek została wcielona do floty i wykorzystywana była zgodnie z potrzebami Aliantów.

1235228_1073231252692388_1708940960169410549_n

Statek mierzył 137 m długości i 17 m szerokości. Posiadał 2 pokłady, 2 maszty i mógł zabrać na swój pokład prócz załogi 311 pasażerów.

Niestety dla wszystkich, którzy w 1942r. zdecydowali się wypłynąć w listopadowy rejs (oraz dla tych, którzy zapakowali nań tak cenny ładunek – 2000 skrzyń ze srebrnymi monetami) z Bombaju do Anglii, prędkość 12 węzłów (ok 22 km) w zestawieniu z olbrzymimi rozmiarami City of Cairo i brakiem jakiejkolwiek eskorty, okazała się być bardzo niefortunnym połączeniem.

11133649_1073231359359044_4863143725635171025_n

Nikt kto przebywał na SS City of Cairo, nie zdawał sobie sprawy z niezwykłości tego konkretnego rejsu. Wszyscy byli przekonani, że jest to rutynowa podróż z ładunkiem bawełny, manganu i grupą uchodźców. Wśród części osób podejrzenia mógł wprawdzie wzbudzić mocno uzbrojony konwój wojska, który tuż przed wypłynięciem zjawił się w dokach. Nie było już jednak możliwości, by poznać tajemnicę 2 tys. pudeł spoczywających w ładowni.

Załoga niemieckiego okrętu podwodnego U-68, po namierzeniu samotnej, powolnej, wielkiej i dymiącej jak smok jednostki, nie mogła wyobrazić sobie bardziej sprzyjających warunków do przeprowadzenia ataku. Rozstrzygnięcie mogło być tylko jedno. Zwłaszcza jeżeli dodamy, że niemieckim okrętem dowodził niezwykle doświadczony Karl-Friedrich Merten, urodzony w Poznaniu (wówczas Posen) i mający na swoim koncie łącznie 27 zatopionych jednostek.

11144425_1073236232691890_3863038441875001877_n

Marynarze niemieckiego U-boota zadali ciosy z iście chirurgiczną precyzją. Pierwsza torpeda trafiła w ładownię nr 4 (tam ukryto srebrne monety). Powstały otwór wprowadził słup wody, który doprowadzić miał w efekcie do przełamania konstrukcji statku w okolicach rufy. Od tego momentu kapitan Merten zarządził 20 min przerwę. Dzięki temu, prawie wszyscy przebywający na SS City of Cairo uratowali się, zanim dzieła zniszczenia dokonała druga torpeda.

11096525_1073236362691877_3350931720178367671_n

Na sam koniec U-68 zbliżył się do rozbitków, aby rozpytać o detale takie jak nazwa statku, ładunek (o srebrze naturalnie niemal nikt nie wiedział, więc również Niemcy nie poznali tej tajemnicy) oraz los kapitana. Przy okazji podano uratowanym kursy i możliwe kierunki, w których powinni się udać. Ostatnia szalupa ratunkowa z 2 rozbitkami została odnaleziona po 51 dniach.

Źródło: deepoceansearch.com, expeditionwriter.com

Czytaj także

Wgrywam....

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies. Zgadzam się Czytaj dalej