W ramach projektu prowadzonego przez Urząd Morski w Gdyni – „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku etap II – przebudowa szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie” z terenu objętego pracami, zostaną wydobyte i zatopione w morzu drewniane jednostki z XVIIIw. Za całość wykonania odpowiada firma Marinex.
Projekt dofinansowywany z funduszy Unii Europejskiej, kosztować będzie łącznie 275mln i ma na celu wydobycie i zabezpieczenie historycznych wraków zlokalizowanych w rejonie Martwej Wisły objętym modernizacją i pogłębianiem. Wydobyte szczątki zostaną przetransportowane na pontonach.
Po przebadaniu, aby uchronić wraki przed zniszczeniem, zostaną one zdeponowane na dnie w specjalnie wyznaczonym rejonie zatoki, który przeznaczony został na podwodny skansen. Oprócz niewątpliwych korzyści płynących dla rozwoju polskiego nurkowania, „profity” z zaistniałej sytuacji czerpać będzie polska nauka.
Dzięki przeprowadzonym badaniom historycy i archeolodzy będą mogli zgłębić swoją wiedzę, na temat jednostek, jakie pływały po Martwej Wiśle w ubiegłych stuleciach. Zaowocuje to sporządzeniem szczegółowej dokumentacji i odtworzeniem konstrukcji niektórych z nich.
Dla nas pozostaje tylko czekać na możliwość podziwiania efektów prowadzonych prac, w miarę jak będą zasilać skład podwodnego skansenu tworzonego w wodach Zatoki Gdańskiej. Już teraz oprócz wraku szwedzkiego okrętu Solen, znajduje się tam część dział wydobytych i przetransportowanych z rejonu Ławicy Słupskiej w ramach ekspedycji „Wiatrem Gnane”
Źródło: dziannikbaltycki.pl
Foto: Tomasz Stachura