Aktualności Fauna Środowisko

Naukowcy odkryli trzy gatunki rekinów świecących w ciemności

liksa rekin świecący w ciemnościach

Badacze oceanicznych głębin w toku swoich prac odkryli trzy gatunki rekinów świecące w ciemnościach. To kolejne morskie stworzenia posiadające właściwości bioluminescencyjne.

Wyniki swoich badań zaprezentowali na łamach czasopisma Frontiers in Marine Science. Okazuje się, że gatunki liksa (Dalatias licha), Etmopterus lucifer i żarłacz kolczasty (Etmopterus granulosus), wszystkie posiadają zdolność do bioluminescencji. Tym samym są to kolejne zidentyfikowane gatunki głębinowych rekinów świecące w ciemnościach.

bioluminsecja rekinów głębinowych Dzięki tym ustaleniom wiemy również, że świecący niebieskim światłem rekin liksa, zaliczany do rzędu koleniokształtnych, jest największym znanym kręgowcem zdolnym do bioluminescencji. Przedstawicieli tego gatunku spotyka się bardzo rzadko. Zazwyczaj żyją w oceanicznej głębi, a obecność ich odnotowano na niedostępnych dla nurka głębokościach od 200 do 600 m.

Mamy w oceanie około 540 gatunków rekinów i 57 z nich jest w stanie wytwarzać światło. To ponad 10%! – powiedział kierujący badaniami Jérôme Mallefet, biolog morski z Katolickiego Uniwersytetu w Louvain w Belgii

Naukowcy podkreślili również nadal mało wiemy o morskich stworzeniach zdolnych do bioluminescencji. W powszechnej świadomość ludzi te zwierzęta praktycznie nie istnieją. Po części jest to wynik tego, że nadal bardzo mało wiemy o tym, co dzieje się pod powierzchnią oceanów.

rekiny głębinowe i bioluminescencja Naukowcy zamierzają teraz kontynuować swoje badania nad bioluminescencyjnymi rekinami. Planują też zająć się badaniem innymi morskich gatunków emitujących światło. Niestety obecnie z uwagi na panującą pandemię koronawirusa musieli wstrzymać swoje badania.

Wiele osób twierdzi, że głębiny morskie poznaliśmy w mniejszym stopniu niż powierzchnię Księżyca. Mamy nadzieję, że poprzez zwrócenie uwagi na coś nowego w głębinach wokół Nowej Zelandii uda się to zmienić. Może uda nam się uświadomić ludzi, że powinniśmy chronić to środowisko, zanim je zniszczymy? Jestem bardziej niż szczęśliwy, mogąc dodać mój mały wkład do programu ochrony oceanu – dodał Mallefet

Jeżeli interesują was rekiny i spotkania z nimi, to koniecznie musicie zajrzeć do 9 numeru kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.