Aktualności Morze Bałtyckie Wraki

W Bałtyku odnaleziono i zidentyfikowano kolejny wrak

W minionym miesiącu udało się zlokalizować i zidentyfikować pozostałości kolejnej niemieckiej jednostki, zatopionej podczas II Wojny Światowej. Tym razem nurkowie odkryli miejsce ostatniego spoczynku kutra parowego „Taunus”. Nowa pozycja jest dostępna z jednostki M/Y “Litoral”.

Odnaleziony wrak, rozpoczął swoją przygodę jako „Geo Plate”. Został zbudiwany pod numerem 111, w stoczni Unterwesser AG w Wesermünde, w roku 1916. Jednostka powstała, jako jeden z wielu kutrów parowych typu Blücher. Całość mierzyła 39 metrów długości, 6.9 metra szerokości, przy zanurzeniu wynoszącym 2.8 metra. Napęd kutra stanowił silnik parowy potrójnej ekspansji.

Taunus 8

„Taunus” w 1919 roku pełnił służbę, jako trałowiec w 4 Flotylli Trałowców. W roku 1922 został przemianowany na „Hans Joachim”, a w 1936 roku na „Taunus”. W 1940 roku jednostka została (wraz z dziesiątkami innymi) przeznaczona do udziału w operacji „Lew Morski”, jednak nie doszła ona do skutku. Kuter został zatopiony 12 października 1944 roku, po ataku torpedowym na północ od Władysławowa.

-- Reklama --
Suchy Skafander Seal

Taunus 1

Według dziennika działań bojowych, o godzinie 2:33, załoga trałowca „M 3619” zauważyła eksplozję ze strony prawej burty, na pozycji 55 07,5 N 18 03,0 E. O godzinie 2:40 wyłowiono z wody jednego marynarza, a po szczątkach zidentyfikowano jednostkę jako „Taunus”.

Taunus 7

Następnie nadano komunikat do dowództwa Marynarki Wojennej obszaru Bałtyk Wschodni, informujący o uratowaniu rozbitka oraz powiadomiono, że konieczna jest szybka pomoc lekarska. O godzinie 6:30 odnotowano w dzienniku, że uratowany marynarz zmarł.

Taunus 3

Fakt obecności na wraku talerzy z nadrukami zarówno Reichsmarine z 1935 roku oraz Kriegsmarine z 1942 roku, świadczy o tym, że jednostka przez większość czasu pozostawała pod zarządem marynarki wojennej.

Taunus 6

Na wraku widoczne są poważne zniszczenia. Sam kadłub zapadł się, a urwany dziób leży w pozycji pionowej w odległości kilkunastu metrów od reszty kadłuba, tuż obok przewróconego masztu, co może sugerować zatonięcie w wyniku eksplozji miny lub torpedy.

Auslaufende Vorpostenflottille

Erich Groener podaje jako przyczynę zatonięcia, storpedowanie przez radziecki okręt podwodny „Lembit” (podobnie jak w przypadku „Terry” – mylnie), lecz bardziej prawdopodobne jest przypisanie tego zatopienia okrętowi S-4, temu samemu, który dobę później zatopił „Terrę”.

KTB

Opracowanie historyczne: Piotr Karaś
Foto: Michał Procajło

[pro_ad_display_adzone id=”25708″]

Czytaj także

Wgrywam....

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies. Zgadzam się Czytaj dalej