Już niedługo odbędzie się kolejna edycja Festiwalu Nurkowania Wrakowego w Łodzi. Jeden z tematów zaprezentowanych podczas tej imprezy, będzie dotyczył wraku polskiego niszyciela ORP „Kujawiak” odnalezionego niedaleko Malty przez członków Stowarzyszenia Wyprawy Wrakowe. Dziś śpieszymy donieść, że władze Malty objęły wrak specjalnym nadzorem.
Indormacja od członków Stowarzyszenia Wyprawy Wrakowe:
„Dostajemy wiele pytań dotyczących możliwości nurkowania na wraku Kujawiaka. Staraniem Stowarzyszenia Wyprawy Wrakowe, wrak polskiego okrętu został uznany za grób wojenny oraz zabytek i zabronione jest na nim nurkowanie.
Ewentualne projekty naukowo-badawcze wraku polskiego eskortowca muszą zostać zaakceptowane przez Ministerstwo Kultury Malty i posiadać stosowne zgody oraz zezwolenia. Nielegalna eksploracja wraku okrętu będzie traktowana jako przestępstwo i ścigana prawnie.”
22 września 2014r. polska ekspedycja „The Hunt for L72″ zlokalizowała i zidentyfikowała wrak polskiego niszczyciela ORP „Kujawiak”. 16 czerwca 1942r. jednostka zatonęła u wybrzeży Malty, gdzie pełniła służbę eskortową. Właśnie podczas ochrony jednego z transportów L-72 wpłynął na minę i poszedł na dno. Według różnych źródeł tego dnia życie straciło 12-13 polskich marynarzy.
Podczas swojej krótkiej służby „Kujawiak” brał udział w misjach na Kanale Bristolskim i Kanale La Manche. Ostatnim wojennym akcentem przed zatonięciem była duża operacja „Harpoon”, podczas której eskortował zaopatrzenie na Maltę.
Stępkę pod ORP „Kujawiak” położono 22 listopada 1939r. w stoczni Vickers-Armstrong, High Walker, Tyne. Niszczyciel typu Hunt II miał w pierwotnym planie wejść do służby w Royal Navy jako HMS „Oakley”. Sytuacja się zmieniła, kiedy polski rząd złożył 4 września 1939r. Zamówienie na 18 okrętów tego typu. „Kujawiak” był jednym z trzech, z tego zamówienia, które trafiły do naszej marynarki.
L-72 mierzył 85,34m długości i 9,62m szerokości. Wyporność jednostki wynosiła 1050t. Okręt napędzany był przez dwa zespoły turbin parowych Parsonsa, 19000 shp; dwa kotły typu Admiralicji i dwie śruby. Pozwalało to na rozwinięcie prędkości 27 węzłów i przekładało się na zasięg 2000Mm przy 20 węzłach oraz 3700Mm przy prędkości ekonomicznej 14 węzłów.
Całość uzbrojona była w 6 dział uniwersalnych kal. 102 mm, 4 działa plot. kal. 40 mm, 2-4 działa plot. kal. 20 mm, 2 karabiny maszynowe kal. 7.7 mm, 1-2 wyrzutnie i 2 miotacze bomb głębinowych.
Źródło: Stowarzyszenie Wyprawy Wrakowe