Grupa rosyjskich nurków zbadała i zidentyfikowała wrak transportowca Kalpaks. Niemcy zatopili statek w 1941 r. podczas prowadzonej przez Sowietów ewakuacji Floty Bałtyckiej i oddziałów Armii Czerwonej z Tallina.
Wrak transportowca Kalpaks spoczywa w wodach Zatoki Fińskiej na głębokości 48 metrów. Nurkowie techniczni przeprowadzili eksplorację odnalezionej jednostki oraz sporządzili dokładną dokumentację fotograficzną i filmową.
Podczas nurkowań badacze sfilmowali dokładnie mostek, sekcję dziobową oraz śródokręcie. Następnie dostali się do wnętrza wraku transportowca i przeprowadzili inspekcję ładowni. Szybko natrafili na ślady, które świadczyły, że statek zbudowano we Francji. Była to wyraźna wskazówka, że wrak, na którym się znajdują, to Kalpaks.
To jednak było za mało. Potrzebny był niezbity dowód, dzięki któremu mogliby rozwiać wszelkie wątpliwości. Szczęście uśmiechnęło się do nurków i w okolicach dziobu odnaleźli dzwon okrętowy z pierwotną nazwą jednostki – Marie Louise. Były tam również informacje odnośnie roku powstania i miejsca budowy statku – 1914, Nantes.
Nurkowie poinformowali również, że w ładowniach oraz na pokładzie statku odnaleźli liczne szczątki ludzkie, broń oraz elementy umundurowania.
Grupa odnalazła wrak transportowca dwa lata temu, podczas prowadzenia poszukiwań innej jednostki – okrętu podwodnego M-96. Ponieważ nie był on głównym celem poszukiwaczy, to dokładniejsze zbadanie go odłożono na później. Dlatego teraz nurkowie wrócili do wraku nieznanej jednostki i rozwiązali jej tajemnicę oraz przywrócili nazwę.
Zatonięcie transportowca Kalpaks
27 sierpnia 1941 r. rozpoczęto ewakuację sił Floty Bałtyckiej i oddziałów Armii Czerwonej z Tallina. Dziś historycy określają czasami tę operację mianem „radzieckiej Dunkierki” lub „katastrofą tallińską”. W ciągu zaledwie czterech dni Sowieci stracili od 18 do 40 tys. zabitych oraz 65 jednostek pływających.
Wieczorem, 29 sierpnia, na statku Kalpaks znajdowało się około 1500 osób. Prawie wszyscy byli ranni i uratowani z wody z innych zatopionych jednostek. Właśnie wtedy nastąpił zdecydowany atak ze strony Luftwaffe. Pomimo skutecznego manewrowania Kalpaks był bez szans. Pierwsza bomba trafiła w ładownię nr 2, a kolejna w maszynownię. Zatonięcie statku przeżyło zaledwie 60-70 osób.
Wszystkich zainteresowanych tematyką wraków okrętów podwodnych z czasów II Wojny Światowej odkrytych w Morzu Bałtyckim, odsyłamy do 3 numeru naszego kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.