Aktualności Morze Śródziemne Wraki

Wrak zaginionego odrzutowca odnaleziony po 60 latach

Odnaleziony wrak SE.203 Aquilon

W wodach przybrzeżnych na południu Francji, koło wysp Hyères, na wysokości Tulonu, odnaleziono wrak wojskowego samolotu myśliwskiego, który zaginął 60 lat temu razem z pilotującym go lotnikiem. O odkryciu poinformował w oficjalnym oświadczeniu francuski Instytut Badawczy ds. Eksploatacji Morza – Ifremer.

Odnaleziony w wodach Morza Śródziemnego wrak, to pozostałości myśliwca odrzutowego SE.203 Aquilon o numerze bocznym 83. Samolot należący do Flotylli 11F francuskiego lotnictwa morskiego, zniknął wraz z 27-letnim pilotem w czerwcu 1960 roku, podczas ćwiczenia procedur lądowania na brytyjskim lotniskowcu HMS Ark Royal, który znajdował się wówczas u wybrzeży Francji.

Wrak został odnaleziony przypadkiem przez załogę jednostki badawczej „Pourquoi Pas?”, która prowadziła w tej okolicy eksplorację morskiego dna. Zaginiona maszyna znajduje się na głębokości nieco ponad 2450 metrów i została zidentyfikowana oraz wstępnie przebadana przy wykorzystaniu zdalnie sterowanego robota Victor 6000.

-- Reklama --
Suchy Skafander Seal

Zaginiony wrak odrzutowca SE.203 Aquilon Odrzutowiec wygląda na świetnie zachowany i można było go łatwo zidentyfikować dzięki prawie nienaruszonym oznaczeniom na ogonie. Ze względu na głębokość, na jakiej spoczywa, samolot najprawdopodobniej nie zostanie wydobyty.

Aquilon był pierwszym operacyjnym samolotem odrzutowym francuskiej marynarki wojennej. Samolot myśliwsko-bombowy był w rzeczywistości francuską wersją De Havilland DH112 Sea Venom produkowaną na licencji. Budowa rozpoczęła się w 1952 roku i ostatecznie powstało 96 jednostek w czterech różnych wersjach.

Sud-Est Aquillon zastąpił dwa zagraniczne myśliwce turbośmigłowe Supermarine Seafire i Grumman F6F Hellcat. Jednak jego kariera we francuskim lotnictwie morskim była dość krótka i trwałą od 1955 do 1966 roku. Kiedy wszedł do służby, żaden francuski statek nie był w stanie go obsługiwać, a zatem był ograniczony do baz lądowych, zwłaszcza w Algierii.

Aquilon musiał czekać do 1960 roku, aby wylądować na lotniskowcu Clemenceau. Niecałe sześć lat później został już zastąpiony przez Dassault Etendard IV. Pomimo swojej krótkiej kariery Aquillon pozostaje kluczowy w historii francuskiego lotnictwa morskiego, ponieważ umożliwił pilotom przejście na samoloty odrzutowe.


Miłośnikom pięknych podwodnych zdjęć serdecznie polecamy artykuł „Zatopione diamenty Lazurowego Wybrzeża” opublikowany w 8 numerze naszego kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.

Czytaj także

Wgrywam....

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies. Zgadzam się Czytaj dalej