Grupa naukowców z Institute of Marine Science and Technology (IMST) na tureckiej uczelni Doku Eylül University w Izmirze, która zajmuje się badaniem zatopionych wraków zlokalizował osiem nowych, nieznanych do tej pory jednostek. Wg wstępnych informacji wraki odkryte w wodach przybrzeżnych pomiędzy miejscowościami Datca i Antalya, to pozostałości statków należących do Imperium Osmańskiego.
Izmirski IMST zajmuje się kształceniem studentów archeologii podwodnej. Absolwenci już w czasie swoich studiów zajmują się badaniem starożytnych wraków, określaniem dawnych szlaków handlowych, a także badaniem antycznych portów. Właśnie podczas prac prowadzonych w terenie, tureckim naukowcom udało się trafić na nieznane wcześniej wraki.
Zaznaczony rejon poszukiwań
„Głównym celem naszego projektu, jest powiększanie wykazu zatopionych wraków. Od początku tego roku, koncentrujemy się na poszukiwaniach pozostałości z czasów Imperium Osmańskiego. W ciągu ostatnich trzech miesięcy, udało nam się odkryć aż 8 nowych, nieznanych wcześniej jednostek” – powiedział profesor nadzwyczajny i zastępca dyrektora instytutu Harun Özdaş
Najnowsze odkrycie wpisuje się w długą listę niesamowitych podwodnych znalezisk archeologicznych, które miały miejsce w tym samym pasie nadbrzeżnym. Jednym z najsłynniejszych jest wrak Uluburun odkryty w okolicach Antalyi w 1982r. i datowany na koniec epoki brązu ok. 1300r.p.n.e. To właśnie wtedy okoliczne wody, były świadkiem niesamowitego rozkwitu żeglugi handlowej.
Najsłynniejszy okoliczny wrak – Uluburun z XIV w.p.n.e.
Na razie brak jakichkolwiek informacji, które precyzowały by wiek znaleziska (Imperium Osmańskie istniało pomiędzy XIV a XX w.), jego pochodzenie, przewożony ładunek, stopień zachowania czy typ jednostek. Więcej szczegółów poznamy zapewne w miarę postępu prac archeologicznych.
Jednym z najpiękniejszych znalezisk dokonanych wcześniej w okolicznych wodach jest nietknięty XVI-wieczny wrak, otoczony przez amfory, naczynia i różne przedmioty codziennego użytku wciąż spoczywa pod wodą. Mierząca ok 23m konstrukcja wykonana jest z dębu i wzmocniona żelaznymi gwoździami. Statek rozbił się na rafie ukrytej tuż pod powierzchnią wody. Według badaczy większość jego ładunku została przeniesiona na inne statki zanim jednostka zatonęła.
Identyfikacja wraków we wschodniej części Morza Śródziemnego nie jest łatwa, gdyż bardzo często zawierają one elementy wielu kultur, w tym mykeńskiej, cypryjskiej, egipskiej czy asyryjskiej.
Źródło: hurriyetdailynews.com Foto: Antalyainfo.org