Aktualności Wraki

USS Samuel B Roberts – odnaleziono najgłębiej położony wrak na świecie

Najgłębiej położony wrak na świecie

Poszukiwacze wraków poinformowali o odnalezieniu niszczyciela eskortowego USS Samuel B Roberts, który zatonął podczas II WŚ w 1944 r.

Znany odkrywca i eksplorator oceanów Victor Vescovo poinformował w czwartek, 23 czerwca, o odnalezieniu wraku USS Samuel B Roberts. Przełamany na pół wrak niszczyciela eskortowego US Navy badacze zlokalizowali na głębokości 6895 m. Jest to ponad o 400 m głębiej niż dotychczasowy rekordzista USS Johnston. Odkrycia dokonano podczas wspólnej wyprawy Caladan Oceanic Expeditions i EYOS Expeditions

-- Reklama --
Suchy Skafander Seal

Historia zatonięcia USS Samuel B Roberts

USS Samuel B Robertson najgłębiej położony wrak na świecie Amerykański okręt został zatopiony w 1944 r. podczas bitwy w zatoce Leyte. Starcie przeszło do historii jako największa bitwa powietrzno-morska w dziejach. W dniach 23–26 października 1944 r. stanęły naprzeciwko siebie japońska Połączona Flota i amerykańska Flota Pacyfiku. Bitwa zakończyła się rozbiciem Japończyków i była decydującym zwycięstwem Aliantów w regionie.

Poszukiwania wraków przez Caladan Oceanic i EYOS trwały od 17 czerwca i w tym czasie badacze wykonali łącznie sześć zanurzeń. Najpierw poszukiwacze odkryli drobne szczątki, które zidentyfikowali jako należące do USS Samuel B Roberts, a następnie znaleźli cały wrak.

Po informacji Victora na Twitterze mogę ujawnić, że znaleźliśmy wrak USS Samuel B. Roberts na głębokości 6895 m. Victor i operator sonaru Jeremie Morizet znaleźli go spoczywającego na stępce i przycupniętego na grzbiecie. Wrak jest przełamany na dwie części. Pełna analiza zdjęć zajmie mi trochę czasu, ale już na pierwszy rzut oka widać, że jest niemal w nienaruszonym stanie, z wyjątkiem rufy, która w czasie bitwy została rozerwana aż do słupków sterowych poinformował Parks Stephenson.

Najgłębiej położony wrak na świecie USS Samuel B Robertson

Wrak jest w zaskakująco dobrym stanie

Z informacji, które przekazali odkrywcy, wynika, że okręt zatonął w jednym kawałku, jednak przełamał się po uderzeniu w dno. Obecny stan zachowania wraku, choć ten znajduje się w dwóch częściach, badacze określili na bardzo dobry.

Okręt wbił się w dno, ale zamiast miękkiego piasku napotkał twardą skałę. Dziób został zgnieciony, a rufa wpadła na grzbiet, który złamał stępkę. W efekcie rufa oddzieliła się w miejscu, gdzie na powierzchni trafiła salwa z pancernika, która oderwała jej lewą burtę. Więcej szczegółów podam później, po przeprowadzeniu dokładnej analizy. Mój raport, podobnie jak ten, który napisałem w zeszłym roku dla wraku USS Johnston, zostanie przekazany do Dowództwa Historii i Dziedzictwa Marynarki Wojennej wyjaśnił Stephenson w swoim oficjalnym wpisie.

Wszystkie zdjęcia wykonał Jeremie Morizet z fotela obserwatora jednostki DSV Limiting Factor. Była to ostatnia wyprawa, gdzie Limiting Factor wykorzystano do poszukiwania wraków. W przyszłym miesiącu jednostka przejdzie w ręce nowego właściciela.


Bez wątpienia w 2021 r. jednym z najważniejszych nurkowych wydarzeń w Polsce była ekspedycja do wraku parowca SS Karlsruhe. Więcej przeczytacie o tym w 19 numerze kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.

Czytaj także

Wgrywam....

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies. Zgadzam się Czytaj dalej