Włoscy nurkowie techniczni odnaleźli w wodach Morza Śródziemnego wrak niemieckiej łodzi latającej Dorniej Do 24 z czasów II wojny światowej.
Zespół włoskich nurków technicznych zlokalizował na głębokości 122 m wrak niemieckiej łodzi latającej Dornier Do 24. Swojego odkrycia Włosi dokonali w wodach Morza Śródziemnego, niedaleko miejscowości Avelo na Sycylii.
Nurkowie odnaleźli wrak podczas badań podwodnych, które prowadzili we współpracy z Urzędem Nadzoru Morskiego Regionu Sycylia. Zespołem doświadczonych nurków technicznych z Diving Murro w Syrakuzach kierował Fabio Portella.
Dornier Do 24 to wielozadaniowa łódź latająca, wyprodukowana przez Dornier-Werke G.m.b.H. w 1937 r. W zależności od wersji jednostka spełniała szereg ról od transportowych i rozpoznawczych, aż po ratownicze. W okresie od 1937 do 1945 r. niemiecka wytwórnia lotnicza z Friedrichshafen wyprodukowała 279 egzemplarzy Do 24. Latająca łódź Dorniera była konstrukcją na tyle udaną, że z powodzeniem funkcjonowała aż do lat 70. XX w.
Gondola, choć bez części ogonowej, wznosi się na wysokość około 2 metrów od dna. Widać silniki Bramo-BMW 323R-2, czaszę, karabin maszynowy w kabinie dziobowej, oprzyrządowanie i dwa drążki – relacjonowali nurkowie.
Od marca 1941 r. do maja 1943 r. w bazie wodnosamolotów w Syrakuzach stacjonowała 6. eskadra ratownicza Seenotstaffeln. W jej skład wchodziły niemieckie łodzie latające Dornier Do24 i samoloty Heinkel 59. Dlatego jest wielce prawdopodobne, że wrak, który odkryli Włosi, to jedna z jednostek służących tej bazie.
Wrak z 1942 r.
Bez wątpienia w takich przypadkach archiwalne materiały historyczne stanowią nieocenione źródło wiedzy. Z dostępnych informacji wynika, że dwie latające łodzie Dornier Do 24 zatonęły w rejonie Syrakuz. Oba zdarzenia miały miejsce w 1942 r. w odstępie zaledwie dwóch tygodnie.
Pierwsze wydarzyło się w nocy z 16 na 17 grudnia, kiedy podczas startu Dornier zderzył się z masztem statku. Z kolei drugie miało miejsce 29 grudnia, kiedy latająca łódź nr 63 VH+SC należący do 6. Eskadry zatonęła podczas lądowania w wyniku eksplozji. Materiały historyczne nie są zgodne w tym przypadku co do przyczyny zatonięcia. Niektóre podają uderzenie w minę, a inne ograniczają się do komunikatu „przyczyna nieznana”.
Włosi po zgromadzeniu dokumentacji i wstępnej ocenie stanu zachowania wraku uważają, że jest to ta druga maszyna. Rozległe uszkodzenia pasują do opisu i mogły powstać w wyniku eksplozji. Na pokładzie Dorniera Do 24 nr 63 zginęło pięciu lotników, a jeden został ciężko ranny. Ofiary obu katastrof lotniczych spoczywają pochowane na niemieckim cmentarzu wojennym w Motta Sant’Anastasia.
Fot. Fabio Portella
Malta to wspaniałe miejsce na nurkową wyprawę, a do tego bardzo różnorodne pod względem nurkowisk i poziomu trudności. Więcej o nurkowaniu na Malcie przeczytacie w artykule Carolliny Wells, który zamieściliśmy w 17 numerze kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.