Dwa tajemnicze dobrze zachowane wraki statków handlowych z XIX wieku, na wniosek Historic England zostały objęte ochroną przez Departament Cyfryzacji, Kultury, Mediów i Sportu.
Wciąż niezidentyfikowane drewniane jednostki towarowe znane są obecnie pod nazwami GAD23 i WA08. Statki wykorzystywane były do transportu łupków kornwalijskich i węgla. Wrak pierwszego z nich zlokalizowany jest na dnie Morza Północnego, na południowym krańcu Anglii, w miejscu znanym pod nazwą Goodwin Sands. Z kolei drugi znajduje się u ujścia Tamizy w hrabstwie Essex.
Co w praktyce oznacza dla nurkowej społeczności objęcie wraków ochroną? Oba stanowiska archeologiczne wciąż są dostępne dla nurków, jednak cała ich zawartość jest chroniona prawem i musi pozostać na miejscu.
Te wraki służą nam do poznania dziedzictwa przemysłowej przeszłości Wielkiej Brytanii. Cieszę z objęcia ich ochroną, co umożliwi nam zabezpieczenie ich i zachowanie w dobrej kondycji, ponieważ stale dowiadujemy się nowych rzeczy o roli, jaką odegrały w historii naszego narodu – powiedział Nigel Huddleston minister ds. Dziedzictwa
Wrak GAD23 wśród nurków znany jest również jako bukszpryt, ponieważ długi dźwigar wychodzący z dziobu żaglowca nadal jest dobrze widoczny, co dodaje wrakowi jeszcze więcej uroku. Dalsza możliwość prowadzenia nurkowań w obu lokacjach z pewnością ucieszy stałych bywalców, jak i nurkowych turystów.
Te dwa bezimienne żaglowce pomagają opowiedzieć fascynującą historię angielskiego przemysłu. Są rzadkim świadectwem handlu, jaki miał miejsce u wybrzeżu Wielkiej Brytanii od połowy do końca XIX wieku. Jest to okres, w którym Wielka Brytania szybko rozwinęła swoją potęgę przemysłową i handlową. – podsumował Duncan Wilson, naczelny dyrektor Historic England
GAD23 to praktycznie kompletny wrak drewnianego statku handlowego, który spoczywa na dnie w pobliżu Sandwich w hrabstwie Kent. Żaglowiec w dniu zatonięcia przewoził dużą partię węgla, a po opadnięciu na dno osiadł równo na stępce. Niestety jest poważnie narażony na degradację, ponieważ jego kadłub jest nieustannie poddawany działaniu żywiołów w wyniku zmieniających się pływów.
Natomiast WA08, to również dobrze zachowany wrak drewnianego statku towarowego z drugiej połowy XIX w. Mierzy 38 metrów długości i 9 metrów szerokości, a został odkryty w 2016 r. podczas rutynowego przeglądu przeprowadzonego przez Zarząd Portu w Londynie. Prawdopodobnie miał trzy maszty, a gdy zatonął przewoził duży ładunek kornwalijskich łupków dachowych.