Aktualności Morze Bałtyckie Wraki

W Bałtyku zidentyfikowano wrak stuletniego parowca

Koło sterowe parowiec SS Blenda

Fińska grupa nurków technicznych Badewanne poinformowała o zidentyfikowaniu wraku parowca, który został przez nich odkryty w Morzu Bałtyckim latem 2019 roku. Jak się okazuje, zbudowany w Anglii statek był własnością szwedzkiego armatora, kiedy zatonął późną jesienią 1920 roku.

Jednostka spoczywająca na głębokości 60 metrów znajduje się niemal w idealnym stanie i trzeba przyznać, że jej widok robi niesamowite wrażenie. Od momentu odkrycia, aż do teraz, wrak pozostawał anonimowy, gdyż zarówno podczas eksploracji i sporządzania dokumentacji fotograficznej jednostki, nie natrafiono na żadne ślady, które mogłyby zdradzić jej nazwę.

Eksploracja wraku zatopionego parowca
Grupa odnalazła wrak latem 2019 r. fot. Badewanne

Sytuacja zmieniła się w ostatnim czasie, a wszystko za sprawą wytrwałej pracy w przeszukaniu historycznych materiałów nagromadzonych w archiwach. To właśnie w nich spoczywała ukryta odpowiedź. Co ciekawe, wczoraj, 21 listopada, minęło równe sto lat od zatonięcia parowca, którego nazwa brzmi S/S Blenda.

Historyczne zdjęcie parowiec SS Blenda
Archiwalna fotografa S/S Blenda fot.z kolekcji J. Roberta Bomana/Sjöhistoriska museet

Statek został zbudowany w Anglii w 1874 roku przez M. Pearce & Co. w Stockton-on-Tees. Jednostka pierwotnie nosiła nazwę S/S San Domingo, jednak później została zakupiona przez firmę Ångfartygs A/B Småland ze Szwecji i przemianowana na S/S Blenda.

Zgodnie z historycznymi danymi dostępnymi w archiwach, w czwartek 18 listopada 1920 r. Parowiec wyruszył z Viborga w Finlandii z ładunkiem brzozowych lasek, forniru oraz smoły i zmierzał do angielskiego portu w Hull. Niestety po drodze, przepływając przez zachodnią część Zatoki Fińskiej, 21 listopada statek uderzył w dryfującą minę i zatonął.

Widok na wrak SS Blenda
Wrak zatonął po wpłynięciu na minę fot. Badewanne

Według wielu źródeł była to pierwsza utrata statku w Zatoce Fińskiej po I wojnie światowej, spowodowana przez dryfującą minę. W kolejnych dniach po zatonięciu Blendy, również inne statki donosiły o dryfujących minach, które prawdopodobnie pozrywały się w wyniku silnego sztormu.

Zgodnie z raportem sporządzonym po zatonięciu, który został przekazany szwedzkim władzom przez załogę, statek zatonął w ciągu 5 minut po zderzeniu i wybuchu miny. Załoga nie poniosła strat i bezpiecznie dostała się do łodzi ratunkowych.

Obecnie wrak spoczywa na głębokości 60 m i jest chroniony przez fińskie prawo jako element dziedzictwa kulturowego.

Foto: Badewanne oraz zdjęcie archiwalne S/S Blend z kolekcji J. Roberta Bomana/Sjöhistoriska museet


Jeżeli pasjonują cię odkrycia i eksploracja wraków, polecamy twojej uwadze artykuł znajdujący się w 11 numerze kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.

Czytaj także

Wgrywam....

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies. Zgadzam się Czytaj dalej

Loading...
X
X