Aktualności Morze Bałtyckie Wraki

Wrak SS Hispania oczyszczony z 500 kg sieci widm

nurek usuwający sieci z bałtyckiego wraku

W ostatni weekend maja połączone siły grup nurkowych Aim Zero i Badewanne wyruszyły wspólnie na wrak SS Hispania, aby oczyścić go z sieci widm.

Wrak SS Hispania spoczywa na dnie Morza Bałtyckiego, na głębokości 55 metrów, w okolicach Ornö, niedaleko Archipelagu Sztokholmskiego. Na pozostałościach zatopionej jednostki przez lata skumulowała się olbrzymia ilość rybackich sieci. Uczyniły one wrak potencjalnie niebezpiecznym miejscem dla nurków i przedstawicieli lokalnej fauny. Dlatego połączone siły nurków z grup Aim Zero oraz Badewanne, postanowiły coś z tym zrobić…

nurek na wraku parowca SS Hispania divers24.pl
Nurek usuwający sieci z wraku SS Hispania fot. Alex Dawson

Przez dwa dni prowadzono prace, mające na celu oczyszczenie jednostki z niebezpiecznych „sieci widm”. Wrak znajduje się dosyć płytko, na 55 metrach głębokości. Jednak każdy doświadczony nurek wie, że praca w takich warunkach potrafi dać się mocno we znaki. Samo nurkowanie staje się przez to dużo trudniejszym i bardziej wymagającym przedsięwzięciem.

-- Reklama --
Suchy Skafander Seal

„Praca, którą wykonaliśmy na tym wraku, jest szczególnie ważna, ponieważ usunięcie zalegających sieci doprowadzi do trwałej zmiany. Z powodu zmian w praktyce rybackiej, w tym regionie od dawna nie zostały utracone żadne nowe sieci, a zatem wrak pozostanie od nich wolny i bezpieczny. W szczególności dla lokalnych fok i ryb” – powiedział Marcus Runeson z Badewanne.

nurek tnący sieci na wraku parowca Morze Bałtyckie divers24.pl
Nurek przecinający sieć na wraku parowca SS Hispania fot. Alex Dawson
Wrak SS Hispania

SS Hispania, to mierzący 90 m długości parowiec, który zatonął po wpłynięciu na minę podczas I wojny światowej. Wrak został odnaleziony przez nurków na początku lat 90. XX wieku i już wtedy sieci pokrywały go w bardzo znacznym stopniu. Śmiercionośny wpływ sieci widm był widoczny każdego roku. Nurkowie odwiedzający okoliczne wraki regularnie zgłaszali nowe martwe foki. Zwierzęta zaplątały się w sieci w poszukiwaniu pożywienia i nie mogły opuścić wraku.

„Jesteśmy znani głównie z zainteresowania historią morską i starymi statkami. Naszą pasją jest odkrywanie nieznanych wraków statków i dzielenie się ciekawymi i często nieznanymi historiami z przeszłości. Niemniej członkowie Badewanne podzielają również troskę o środowisko naturalne. przez lata widzieliśmy wiele wraków pokrytych sieciami i włokami, z zaplątanymi ogromnymi ilościami martwych ryb i fok. Widzimy także wycieki ropy z rdzewiejących wraków. nadmierne ilości niewybuchów są również poważnym problemem, który budzi obawy.” – napisali na swojej stronie przedstawiciele Badewanne

Teraz sytuacja z osieciowanymi wrakami powinna się systematycznie poprawiać. Szwecja otrzymała bowiem fundusze od Naturkompaniets „Naturbonusen” na pilotażowy projekt usuwania sieci z głębokich wraków zalegających na dnie Morza Bałtyckiego. SS Hispania to pierwszy wrak oczyszczony w ramach tych działań.

Foto: Alex Dawson


Czytaj także

Wgrywam....

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies. Zgadzam się Czytaj dalej