Aktualności Fauna Flora Środowisko

Naukowcy odtwarzają rafę koralową przy użyciu dźwięków

Blaknięcie i obumieranie raf koralowych, to niestety w ostatnich latach coraz powszechniejszy i stale rosnący problem. Naukowcy wciąż szukają sposobów by zahamować ten proces, ale także aby odtworzyć i przywrócić do życia zniszczone koralowce. Problem jest bardzo poważny, dlatego nie powinien nikogo dziwić fakt, że badacze imają się najróżniejszych sposobów.

Jeden z najnowszych projektów jest realizowany na słynnej Wielkiej Rafie Koralowej w Australii. Naukowcy wprowadzili tam pionierską metodę wzbogacania akustycznego, która polega na emitowaniu dźwięków natury. W ten sposób w określone obszary wabione są ryby, które pomagają oczyścić rafy, umożliwiając wzrost świeżych koralowców, niezbędnych do odbudowy ekosystemów rafowych.

Biolodzy od dawna zastanawiała i niepokoiła śmiertelna cisza, panującą w otoczeniu obumarłych raf koralowych. Wcześniej były to miejsca, w których rozbrzmiewały prawdziwe symfonie podwodnych dźwięków, będących oznaką zdrowego życia morskiego. Okazało się, że właśnie brak tej oceanicznej orkiestry, jest powodem, dla którego wiele ryb po prostu omija martwe strefy.

pobrane

Zespół biologów morskich z University of Exeter stworzył system głośników podwodnych, do odtwarzania nagrań zdrowych raf, aby przyciągnąć uwagę ryb i ściągnąć je w okolice martwych koralowców wokół Jaszczurzej Wyspy, parku narodowego znajdującego się na terenie Wielkiej Rafie Koralowej. Wyniki eksperymentu okazały się zdumiewające, a całe przedsięwzięcie zostało szczegółowo zaprezentowane na łamach prestiżowego magazynu Nature Communications.

„Ryby mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania raf koralowych jako zdrowych ekosystemów. Zwiększenie populacji ryb w ten sposób może pomóc w rozpoczęciu naturalnych procesów odbudowy, przeciwdziałając szkodom, jakie obserwujemy na wielu rafach koralowych na całym świecie. Badanie wykazało, że transmisja zdrowego dźwięku rafowego podwoiła całkowitą liczbę ryb przybywających na obszary objęte eksperymentem, a także zwiększyła liczbę dotychczas obecnych gatunków o 50 procent” – powiedział Tim Gordon, biolog morski kierujący projektem

Okazuje się, że zdrowe rafy, to niezwykle hałaśliwe miejsca, gdzie lokalni mieszkańcy współtworzą zróżnicowany i barwny dźwiękowy pejzaż. To właśnie on wabi młode ryby, które kierują się w stronę tych dźwięków, gdy szukają miejsca na osiedlenie się.

Badacze zachęceni wynikami swojej pracy w Australii pokładają duże nadzieje w nowej metodzie, traktując ją jako poważne narzędzie do walki o odbudowę populacji koralowców na całym świecie. Zaznaczają jednak, że wzbogacenie akustyczne może stanowić sposób do walki o lokalne populacje i bez globalnych działań, które spowodują m.in. obniżenie temperatury wody, nie może być mowy o uratowaniu raf koralowych.

Źródło: themindunleashed.com

Manty to wspaniali mieszkańcy morskich głębin. Więcej o tych niezwykłych stworzeniach możecie dowiedzieć się z artykułu opublikowanego w 11 numerze kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.