U wybrzeży Australii odkryto po 77 latach wrak statku handlowego SS „Iron Crown”, który został zatopiony w ramach działań wojennych przez japoński okręt podwodny w 1942 roku. W wyniku całego zdarzenia zginęło 38 z 42 członków załogi. Zdarzenie to było jednym z najtragiczniejszych epizodów II Wojny Światowej, jakie dotknęły stan Wiktoria.
Podczas ostatniego rejsu „Iron Crown” płynął 4 czerwca 1942 roku z transportem rudy manganu, z Whyalla w Południowej Australii do Newcastle w Nowej Południowej Walii. Statek został zaatakowany i zatopiony przez japoński okręt podwodny I-27, podczas przejścia przez Cieśninę Bassa, w odległości 44 Mm od wyspy Gabo.
Wrak odnaleziono w odległości około 100 km od wybrzeża Australii, podczas poszukiwań prowadzonych z wykorzystaniem sonaru wielowiązkowego. Oprócz obrazu z sonaru udało się również uzyskać dokumentację foto/video. O swoim odkryciu badacze poinformowali media i opinię publiczną we wtorek, 23 kwietnia.
[blockquote style=”2″]„Iron Crown” zaległ na głębokości ponad 700 metrów, co oznacza, że dostęp do wraku możliwy jest jedynie z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń wyposażonych w kamery video. Na szczęście ekipa badawcza CSIRO (Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation) z jednostki R/V „Investigator” nie może narzekać na brak odpowiedniego sprzętu, w związku z czym dostępne są już pierwsze zdjęcia wraku.[/blockquote]
Planowane są również dalsze oględziny zatopionej jednostki, a także utworzenie szczegółowej mapy wraku, która pozwoliłaby w przyszłości chronić go oraz obserwować zachodzące na nim zmiany. Na chwilę obecną wiemy, że SS „Iron Crown” osiadł niemal równo na stępce i wydaje się być w bardzo dobrym stanie zachowania. Kolejne wyprawy do wraku pomogą w bardziej szczegółowej ocenie jednostki.
W wodach stanu Wiktoria spoczywają 4 wraki jednostek z czasów II Wojny Światowej, ale „Iron Crown” jest jedyną zatopioną w wyniku ataku wrogiego okrętu podwodnego. Odnalezienie ostatniego miejsca spoczynku 38 ofiar, to dla ich rodzin i lokalnej społeczności możliwość zamknięcia ostatniego rozdziału tej tragedii.
Statek SS „Iron Crown” został zbudowany w stoczni Lithgows Ltd, w Glasgow, dla Broken Hill Proprietary Company i mierzył prawie 101 metrów długości i blisko 15 metrów szerokości. Do służby jednostka weszła pod nazwą „Euroa” 22 października 1937 roku. Następnie została przemianowana, a jej portem macierzystym zostało Sydney.
Źródło: csiro.au
[pro_ad_display_adzone id=”31298″]