Dziś, 26 października 2018, po 4 latach prac, nurkowań i poszukiwań, opublikowany został raport końcowy, podsumowujący działania podjęte w temacie wraku polskiego okrętu ORP „Kujawiak” (L-72). Tym samym do naszych rąk trafia ostatni rozdział podsumowujący olbrzymi wysiłek, podjęty przez członków Shipwreck Expeditions – Wyprawy Wrakowe.
W ciągu ostatnich 4 lat ekipa Shipwreck Expeditions – Wyprawy Wrakowe, przedsięwzięła szereg ekspedycji, których celem było kolejno odnalezienie, a następnie eksploracja i dokumentacja wraku polskiej jednostki z czasów II Wojny Światowej. Każda z wypraw zakończyła się sukcesem, a ich przebieg, mogliście na bieżąco śledzić za pośrednictwem naszego portalu. Teraz zapraszamy serdecznie do zapoznania się z treścią raportu końcowego.
22 września 2014 r. polska ekspedycja „The Hunt for L72″ zlokalizowała i zidentyfikowała wrak polskiego niszczyciela ORP „Kujawiak”. 16 czerwca 1942 r. jednostka zatonęła u wybrzeży Malty, gdzie pełniła służbę eskortową. Podczas ochrony jednego z transportów L-72 wpłynął na minę i poszedł na dno. Tego dnia życie straciło 13 polskich marynarzy.
Podczas swojej krótkiej służby „Kujawiak” brał udział w misjach na Kanale Bristolskim i Kanale La Manche. Ostatnim wojennym akcentem przed zatonięciem była duża operacja „Harpoon”, podczas której eskortował zaopatrzenie na Maltę.
Stępkę pod ORP „Kujawiak” położono 22 listopada 1939 r. w stoczni Vickers-Armstrong, High Walker, Tyne. Niszczyciel typu Hunt II miał w pierwotnym planie wejść do służby w Royal Navy jako HMS „Oakley”. Sytuacja się zmieniła, kiedy polski rząd złożył 4 września 1939r. Zamówienie na 18 okrętów tego typu. „Kujawiak” był jednym z trzech, z tego zamówienia, które trafiły do naszej marynarki.
L-72 mierzył 85,34m długości i 9,62m szerokości. Wyporność jednostki wynosiła 1050 t. Okręt napędzany był przez dwa zespoły turbin parowych Parsonsa, 19000 shp; dwa kotły typu Admiralicji i dwie śruby. Pozwalało to na rozwinięcie prędkości 27 węzłów i przekładało się na zasięg 2000Mm przy 20 węzłach oraz 3700Mm przy prędkości ekonomicznej 14węzłów.
Całość uzbrojona była w 6 dział uniwersalnych kal. 102 mm, 4 działa plot. kal. 40 mm, 2-4 działa plot. kal. 20 mm, 2 karabiny maszynowe kal. 7.7 mm, 1-2 wyrzutnie i 2 miotacze bomb głębinowych.
Źródło: wyprawywrakowe.pl
[pro_ad_display_adzone id=”31298″]