Grupa Brytyjskich nurków zidentyfikowała wrak niemieckiego U-Boota SM UC-55, który w 1917 roku został zatopiony u wybrzeży Szetlandów.
Nurkowie techniczni z Wielkiej Brytanii zidentyfikowali niemiecki wrak U-Boota SM UC-55, który w czasie I wojny światowej zatopiła Royal Navy.
Odnalezienie wraku
Wrak niemieckiego U-boota SM UC-55 z czasów I wojny światowej zidentyfikowała grupa nurków technicznych w pobliżu Szetlandów. Z relacji wynika, że pozostałości okrętu podwodnego zlokalizowane są na głębokości około 110 metrów, 8 mil morskich na wschód od Lerwick.
Zatopienie SM UC-55
Niemiecki okręt podwodny był na misji, której celem było rozstawianie min w kanale konwojowym pomiędzy Orkadami a Szetlandami. Ponieważ w pewnym momencie okręt doznał usterki technicznej i musiał wynurzyć się na powierzchnię.
Okręt podwodny miał problemy z pływalnością i w pewnym momencie stracił trym. W rezultacie zanurzył się poniżej znamionowej maksymalnej głębokości zanurzenia. Spowodowało to zalanie przednich przedziałów, a także awarię akumulatorów i pojawienie się chloru. Załoga U-Boota musiała wynurzyć się na powierzchnię, aby przewietrzyć okręt. Niestety, z powodu awarii akumulatora ster odmówił posłuszeństwa. W tej sytuacji kapitan okrętu Horst Ruhle von Lilienstern nakazał zniszczenie tajnych dokumentów i ksiąg kodowych, a także podłożenie ładunków wybuchowych. Podczas tej ostatniej czynności okręt został zauważony przez brytyjskie okręty – trawler Moravia oraz niszczyciele HMS Tirade i HMS Sylvia.
Film autorstwa Jacoba Mackenzie
Pierwsza salwa z HMS Sylvia trafiła w kiosk SM UC-55 zabijając dowódcę okrętu, z kolei po drugiej salwie okręt zaczął tonąć. Następnie Brytyjczycy zrzucili dwa ładunki głębinowe w pobliżu U-Boota, co doprowadziło do eksplozji na niemieckim okręcie podwodnym. Dzieła zniszczenia dopełnił trawler Moravia, który zrzucił ostatni ładunek głębinowy. Pozostałych przy życiu 17 członków załogi zostało wziętych do niewoli.
Poszukiwania
Właścicielka łodzi Valhalla, Hazel Weaver, z której przeprowadzono nurkowanie, znała badaną pozycję od połowy lat 80. XX w., kiedy natrafiono na nią podczas skanowania sonarem. Jednak przygotowanie wyprawy nurkowej i przeprowadzenie eksploracji wraku zajęło aż 10 lat.
Wiedzieliśmy o tym od dawna, pytanie brzmiało: czy to jest wrak, o którym myśleliśmy? – powiedziała BBC Radio Shetland.
Niemniej zespół nurków technicznych z pokładu Valhalli był pierwszym, które dotarł do wraku spoczywającego na głębokości około 110 m. Bez wątpienia było to trudne i bardzo wymagające nurkowanie, jednak zgromadzona podczas niego dokumentacja fotograficzna i filmowa pozwoliła zidentyfikować wrak jako niemiecki okręt podwodny SM UC-55.
Po trzech i pół godzinach przebywania nurków pod wodą na głębokości do 110 m, wrócili i potwierdzili, że tak, to jest UC-55.
Film autorstwa Jacoba Mackenzie
Jacob Mackenzie to jeden z nurków, którzy badali wrak U-boota. Po nurkowaniu podzielił się swoimi przemyśleniami, które towarzyszyły mu pod wodą. W końcu było to nurkowanie na wraku okrętu wojennego, który jest grobem i miejscem ostatniego spoczynku około 20 marynarzy.
Jesteś świadom tego, chociaż prawdopodobnie około 15 członków załogi uciekło, reszta oczywiście nie – więc nadal są wewnątrz i jest to bardzo wyraźne, gdy się rozglądasz – powiedział.
Praktycznie, odkąd zacząłem nurkować, marzyłem o tym, aby jako pierwszy zanurkować na ciekawym wraku. Teraz miałem okazję być częścią grupy nurków, którzy po raz pierwszy zobaczyli niemiecki okręt podwodny UC-55 z czasów I wojny światowej u wybrzeży archipelagu Szetlandów na głębokości ponad 100 metrów. Podczas wyprawy towarzyszyła nam nieco niesprzyjająca pogoda, ale dzięki wspaniałej kapitan Hazel Weaver i wsparciu Helen Hadley w końcu udało nam się wykonać to niezapomniane nurkowanie ze statku Valhalla. Nurkowałem z dwoma CCR Liberty od Divesoft, z których jeden był podstawowy, a drugi zapasowy (Bailout) – napisał na swoim koncie w mediach społecznościowych Martin Mako Janeček.
SM UC-55
Okręt podwodny SM UC-55 należał do niemieckiej cesarskiej marynarki wojennej (Kaiserliche Marine) i brał udział w działaniach wojennych prowadzonych podczas I wojny światowej. U-Boot został zwodowany 2 sierpnia 1916 roku, a następnie wszedł do służby 15 listopada 1916 roku.
Fot. Jacob Mackenzie
Pasjonatom wraków bez wątpienia przypadnie do gustu artykuł o fotogrametrii bałtyckich wraków autorstwa Bartłomieja Pitali, który opublikowaliśmy w 21 numerze kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.