Członkowie Odyssey Marine Exploration poinformowali, że udało im się odnaleźć i wstępnie przebadać wrak brytyjskiego frachtowca SS Gairsoppa. Statek z ładunkiem 200 ton srebra w 1941 r. zatopił niemiecki okręt podwodny.
Mierzący 125 metrów frachtowiec SS Gairsoppa był już prawie u kresu swej podróży z Kalkuty do Liverpoolu. Wraz ze statkiem do portu miał zawitać wyczekiwany i niezwykle cenny ładunek. W ładowniach znajdowało się aż 7 mln uncji srebra w postaci 2817 sztabek o łącznej wartości 150 mln GBP.
W związku z trudnymi warunkami atmosferycznymi i kończącym się zapasem węgla kapitan postanowił opuścić konwój i skierować się do irlandzkiego portu w Gallway. Niestety, właśnie ten krok, wykonany niemal u samego kresu podróży okazał się fałszywy. Po oddzieleniu się od pozostałych jednostek z konwoju SS Gairsoppa trafił na celownik niemieckiego okrętu podwodnego U-101.
Na ostatniej prostej
W nocy z 16 na 17 lutego Uboot, którym dowodził Kapitänleutnant Ernst Mengersen przypuścił atak torpedowy. Niecały kwadrans przed północą frachtowiec trafiły niemieckie torpedy. W dzienniku pokładowym U-101 znalazł się zapis, że statek zatonął 20 min po trafieniu, 17 lutego o godz. 00.08. Na pokładzie brytyjskiej jednostki zginęło 85 marynarzy.
Odkrycie
Wrak SS Gairsoppa zlokalizowano ok. 300 mil na południowy-zachód od irlandzkiego wybrzeża. Chociaż frachtowiec spoczywa na zawrotnej głębokości 4700 m, to Odyssey Marine Exploration zapowiedziało, że próbę wydobycia ładunku przeprowadzą wiosną 2012 roku. Według szacunków, które wykonali ekspercji Odyssey, cała operacja potrwa około 60-90 dni. Dzięki umowie, którą firma zawarła z brytyjskim ministerstwem transportu, Osyssey zatrzyma 80% wartości wydobytego ładunku. Ten fakt sprawił, iż po ogłoszeniu informacji o odkryciu wraku, akcje amerykańskiej firmy wzrosły o 11%!
Udało nam się z sukcesem zakończyć pierwszy etap projektu. Odnaleźliśmy i zidentyfikowaliśmy wrak SS Gairsoppa. Teraz czeka nas trudna praca przy próbie wydobycia ładunku. Choć bazując na położeniu wraku i jego stanie zachowania jesteśmy przekonani, że operacja wydobycia się powiedzie – powiedział Adnrew Craig z Odyssey Marine Exploration.
Eksploracja
Dzięki nagraniom wideo i zdjęciom wykonanym przy użyciu robota ROV udało się zidentyfikować wrak oraz zlokalizować skrzynie z herbatą, które stanowiły najlżejszą część ładunku. Łowcy skarbów zakładają, że pod nimi znajdują się cięższe i znacznie cenniejsze skrzynie ze srebrem.
Bez wątpienia mieliśmy wiele szczęścia, że wrak osiadł na stępce, a jego ładownie są otwarte i łatwo dostępne. Powinno nam to umożliwić wydobycie ładunku w podobny sposób, jak gdyby zawinął do portu – powiedział Greg Stemm, szef Odyssey.
Odyssey Marine Exploration jest światowym liderem w poszukiwaniu i wydobywaniu cennych ładunków z głęboko położonych wraków. W ramach zrealizowanych projektów m.in. odnaleźli w maju 2007 r. skarb uznawany za najcenniejszy w historii. Mowa tu o żaglowcu ochrzczonym jako Czarny Łabędź. Niewątpliwym sukcesem było też odnalezienie zatopionego w 1744 r. okrętu HMS Victory, z którego podjęto 100 tys. uncji złota. Wśród innych odnalezionych wraków warto wymienić również Shantarman, Enigmę i Firebranda. Każdy o wartości ładunku ok. 50 mln USD.
Fot. Odyssey Marine Exploration
Bez wątpienia na świecie jest wiele niezwykłych wraków. Okazuje się, że jeden spoczywa również na dnie Morskiego Oka! O wraku pięknej Syreny możecie przeczytać więcej w 15 numerze kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.