Jedną z ciekawszych lokalizacji, jest rafa Abu Nuhas, po zderzeniu z którą, wiele jednostek zakończyło swoją służbę idąc na dno. Wśród nich był, m.in. statek towarowy „Ghiannis D”. Olbrzymia, blisko 100m jednostka, stanowi jedną z największych atrakcji wrakowych, a co najważniejsze jest łatwo dostępna.
„Ghiannis D” został wybudowany przez japońską stocznię Kuryshima Dock Company w 1969r., i otrzymał swoją pierwszą nazwę – Shoyo Maru. Statek, o ładowności prawie 3tyś. ton, był wyposażony w 6-cio cylindrowy silnik, pozwalający rozwinąć mu prędkość 12 węzłów. W 1975r. jednostka została sprzedana i przechrzczona na „Markos” (ta nazwa wciąż jest wymalowana na kadłubie). Pięć lat później, w 1980r. zakupił ją grecki armator – The Dumarc Shipping and Trading Corporation of Piraeus. Nowy właściciel nadał jej imię, pod którym jest znana najbardziej – „Ghiannis D”.
W swój ostatni rejs wyruszył załadowany drewnem z portu Rijeka w Chorwacji. Ładunek miał dostarczyć do portów Arabii Saudyjskiej i Jemenu. Podróż przez Adriatyk i Morze Śródziemne, przebiegłą spokojnie i planowo. Najtrudniejsza przeprawa czekała załogę na Morzu Czerwonym. To właśnie tam, po minięciu Kanału Sueskiego, trafił na niebezpieczne wody, naszpikowane mnóstwem małych wysepek i formacji koralowców, ukrytych tuż pod powierzchnią wody. Mimo doświadczenia załogi i wzmożonej czujności 13 kwietnia 1983r. „Ghiannis D” rozbił się o rafę koralową i zatonął. Na szczęście katastrofa statku, nie pociągnęła za sobą żadnych ofiar, poza tą złożona Neptunowi w postaci ładunku.
Więcej o informacji o wraku znajdziecie tutaj.
Giannis D Red Sea TEC EXPEDITION 1/9/12 from Diving Explorers on Vimeo.
Źródło: diving-stars.com