Aktualności Wraki

Nurkowie zidentyfikowali wrak lotniskowca USS Ommaney Bay z 1945 r.

USS Ommaney Bay

Naval History and Heritage Command (NHHC) poinformowało o zidentyfikowaniu wraku lotniskowca USS Ommaney Bay.

Odkrycie i identyfikacja

Jak poinformowało US Navy odnaleziony w 2019 roku u wybrzeży Filipin wrak okrętu, to lotniskowiec USS Ommaney Bay. Jednostka w styczniu 1945 roku padła ofiarą ataku japońskiego samolotu kamikadze. W efekcie zderzenia i detonacji dwóch bomb na pokładzie lotniskowca wybuchła seria pożarów. Uszkodzenia, których doznał okręt, były bardzo duże, dlatego dowództwo postanowiło zatopić lotniskowiec. W japońskim ataku zginęło wówczas 95 amerykańskich marynarzy.

Lotniskowiec płonie u wybrzeży Luzonu, 4 stycznia 1945 r. fot: Robert O. Baumrucker, NHHC
Lotniskowiec płonie u wybrzeży Luzonu, 4 stycznia 1945 r. fot: Robert O. Baumrucker, NHHC

Badacze eksplorujący głębiny u wybrzeży Filipin potwierdzili, że odnaleziony kilka lat temu wrak, to bez wątpienia amerykański lotniskowiec typu Casablanca USS Ommaney Bay. Okręt w momencie ataku 4 stycznia 1945 roku brał udział dopiero w swojej drugiej misji bojowej.

-- Reklama --
Suchy Skafander Seal

W wydanym przez armię oświadczeniu poinformowano, że identyfikacja Ommaney Bay była możliwa dzięki współpracy pomiędzy oddziałem archeologii podwodnej NHHC, zespołem Sea Scan Survey i grupą nurków technicznych DPT Scuba.

Bogate doświadczenie naszego zespołu w eksploracji głębokich wraków umożliwiło zaplanowanie i wykonanie tych nurkowań poniżej 100 metrów. Udało nam się zarejestrować materiał filmowy, który pomógł US Naval History and Heritage Command w potwierdzeniu tożsamości wraku napisali na swoim profile w mediach społecznościowych członkowie DPT Scuba.

Wrak USS Ommaney Bay

Wrak lotniskowca spoczywa na głębokości ponad 100 metrów na dnie Morza Sulu, które znajduje się pomiędzy malezyjską częścią Borneo oraz filipińskimi wyspami Palawan, Mindoro, Panay, Negros i Mindanao. Jest również połączone cieśninami z morzem Celebes i Morzem Południowochińskim.

Jako pierwsi na wrak lotniskowca natrafili w 2019 roku badacze z Vulcan LLC, prywatnej firmy założonej przez współzałożyciela Microsoftu Paula Allena. Następnie przekazali oni informację o swoim odkryciu do Naval History and Heritage Command. W miniony poniedziałek, 10 lipca, dowództwo Marynarki Wojennej wydało komunikat, iż oddział archeologii podwodnej zidentyfikował wrak jako USS Ommaney Bay.

CVE-79
(CVE-79) przed wejściem do pływającego suchego doku ABSD-2, 22 listopada 1944 r., fot: NHHC

Ommaney Bay to miejsce ostatniego spoczynku amerykańskich marynarzy, którzy złożyli najwyższą ofiarę w obronie swojego kraju. Ze szczerą wdzięcznością dziękuję zespołowi Sea Scan Survey za potwierdzenie lokalizacji tego wraku. Chciałbym również podziękować zespołowi australijskich nurków z DPT Scuba za ich głęboką wiedzę nurkową i pomoc w identyfikacji Ommaney Bay. To odkrycie pozwala rodzinom zaginionych na pewne zamknięcie i daje nam wszystkim kolejną szansę na upamiętnienie i uhonorowanie ich służby dla naszego narodu  powiedział Samuel Cox, emerytowany kontradmirał marynarki wojennej USA i dyrektor NHHC.

Historia

Mierzący 156 metrów długości USS Ommaney Bay był lotniskowcem eskortowym typu Cassablanca zbudowanym przez stocznię Kaiser Shipbuilding w Vancouver w stanie Waszyngton. Okręt wszedł do służby wiosną 1944 roku, a pierwszym zadaniem nowej jednostki było przetransportowane żołnierzy i samolotów z Oakland do Brisbane w Australii.

Następnie lotniskowiec zacumował w San Diego, gdzie brał udział w ćwiczeniach, a także został poddany naprawom. Do działań bojowych na Pacyfiku okręt powrócił 10 czerwca. Wziął udział w inwazji na wyspy Palau i bitwie o Samar, a także w kluczowej bitwie w Zatoce Leyte. W jej wyniku Amerykanie sparaliżowali znaczną część japońskiej floty. Za swoje zasługi podczas walki USS Ommaney Bay otrzymał dwie gwiazdy bojowe.

Nurkowie z DPT Scuba
Nurkowie z DPT Scuba

Członkami zespołu nurkowego byli: David Tipping, Chris McCran, Aimee McCran, Heeman Lee, Samir Alhafith i John Wooden.

Zespół Sea Scan Survey: Mick Stefurak, Neil “Snake” Krumbeck i Joe Brothers.


Sieci widmo to bez wątpienia poważny problem, który dotyka morza i oceany na całym świecie. Dlatego Ghost Diving stara się mu zaradzić, a o poczynaniach jej polskiego oddziału możecie przeczytać w 22 numerze kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.

Czytaj także

Wgrywam....

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies. Zgadzam się Czytaj dalej