Aktualności Środowisko

W Chinach naukowcy odkryli meduzę o 24 oczach

W Chinach badacze odkryli meduzę o 24 oczach

Badacze odkryli nieznaną wcześniej meduzę o 24 oczach, której nadali nazwę Tripedalia maipoensis na cześć rezerwatu przyrody Mai Po w Hongkongu.

To właśnie we wspomnianym chińskim rezerwacie naukowcy dokonali swojego odkrycia. Nowy gatunek jest całkowicie przeźroczysty, mierzy zaledwie 1,5 cm i zalicza się do tzw. meduz pudełkowych. Jest również blisko spokrewniony z australijską meduzą Chironex gleckeri, najbardziej jadowitym stworzeniem na świecie.

Poza całkowicie bezbarwnym ciałem stworzenie ma również 12 macek zakończonych małymi elementami, które przypominają wiosła. Co ciekawe, umożliwiają one zwierzęciu poruszanie się w wodzie szybciej niż większości innych gatunków meduz. Z kolei wspomniane wyżej 24 oczy znajdują się rozmieszczone w skupiskach po sześć wokół ciała meduzy. O swoim odkryciu chińscy badacze poinformowali 20 marca w artykule opublikowanym na łamach czasopisma Zoological Studies.

Warto podkreślić fakt, że Tripedalia maipoensis jest pierwszą meduzą pudełkową odkrytą w chińskich wodach. Po raz pierwszy naukowcy zauważyli gatunek w próbkach pobranych w latach 2020-2022. Na ten moment nie wiadomo, że stworzenie jest w stanie poparzyć człowieka, ale z obserwacji wynika, że potrafi ogłuszyć niewielkie krewetki z gatunku Artemia.

Inną ciekawostką jest, że meduzę o 24 oczach, które rozmieszczone są w skupiskach po sześć wykorzystuje je w różny sposób. Każda grupa zawiera parę oczu z soczewkami umożliwiającymi tworzenie obrazów, a także cztery, które mogą jedynie wykrywać światło.

Jeżeli chcecie lepiej poznać te wspaniałe stworzenia, to bez wątpienia musicie przeczytać artykuł Małgorzaty Sobońskiej. Jej tekst o Humbakach znajdziecie w 17 numerze kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.