Aktualności Wraki

Badacze stworzyli model 3D wraku japońskiego okrętu podwodnego I-124

Nurek na wraku okrętu podwodnego I-124

Zespół badaczy zakończył trzyletnią misję stworzenia modelu 3D wraku japońskiego okrętu podwodnego I-124 z czasów II wojny światowej.

Należący do floty Cesarskiej Marynarki Wojennej Japonii okręt podwodny I-124 został zatopiony 20 stycznia 1942 roku. Jednostka wykonywała misję u wybrzeży Australii, kiedy została namierzona w wodach Zatoki Beagle, na północny zachód od Darwin. Zaatakowany i trafiony ładunkami głębinowymi okręt I-124 zatonął i osiadł na dnie, na głębokości 53 m, stając się grobem dla 80 członków załogi.

-- Reklama --
Suchy Skafander Seal

Wrak okrętu podwodnego I-124 jest ważnym elementem dziedzictwa zarówno w historii Australii, jak i Japonii. W 2018 roku były premier kraju Shinzo Abe odwiedził Darwin, aby oddać hołd poległym marynarzom.

Badanie i dokumentacja wraku I-124

Chociaż wrak znajduje się niedaleko wybrzeża i spoczywa na głębokości, którą można uznać za w miarę przystępną, to nurkowanie w tej okolicy jest wyjątkowo trudne. Poza głębokością nurkowanie utrudniają niska przejrzystość wody oraz silne pływy. Dlatego badanie i stworzenie dokumentacji wraku okrętu podwodnego I-124 było dużym wyzwaniem.

Zespołowi badawczemu złożonemu z archeologów morskich i doświadczonych nurków zajęło to aż trzy lata. Poza tradycyjną dokumentacją fotograficzną i filmową naukowcy zebrali również materiał niezbędny do stworzenia modelu 3D. Dzięki temu wrak I-124 będzie powszechnie dostępny, a naukowcy będą mogli kontynuować badanie bez konieczności schodzenia pod wodę.

Możemy wziąć model 3D i przedstawić go ludziom, z których tak niewielu miałoby szansę kiedykolwiek zanurkować w tym wraku. Chociaż nie możesz na nim zanurkować, to możesz zobaczyć go na ekranie swojego komputera lub telefonu powiedział Matthew Carter, dyrektor ds. badań w Fundacji Major Projects.

Ważnym aspektem całego projektu i posiadania modelu 3D, jest również możliwość śledzenia postępów w niszczeniu wraku. Badacze mają nadzieję śledzić te procesy i spróbować znaleźć sposób na zachowanie wraku, który jest ważnym miejscem pamięci.

To wiąże się z kolejnymi wizytami archeologów podwodnych i nurków technicznych na stosunkowo regularnych zasadach. Wszystko po to, aby móc śledzić wpływ rozmaitych procesów na degradację i niszczenie wraku powiedział dr Steinberg.

Unikalna konstrukcja

Badaczy interesuje również lepsze poznanie unikalnych rozwiązań zastosowanych przy budowie okrętu podwodnego I-124. Japończycy wyprodukowali tylko cztery jednostki tej klasy, a trzy z nich zostały zniszczone jeszcze przed kapitulacją Cesarstwa Wielkiej Japonii w 1945 r.

Piasek wydobyty z wraku I-124
Piasek wydobyty z dna przy wraku I-124 Fot. NT Government

Na koniec warto wspomnieć, że rodziny i najbliżsi poległych marynarzy otrzymali piasek podjęty z dna przy wraku. Jednocześnie otrzymali zapewnienie, że jeżeli będzie w przyszłości istniała możliwość ekshumacji szczątków z wnętrza wraku, to zostanie ona przeprowadzona i prochy poległych wrócą do Japonii.

Fot. NT Government


Bez wątpienia okolice angielskiego Dover słyną z zatopionych tam wraków. Jednym z wartych poznania jest bez z pewnością wrak statku Mindoro. Więcej przeczytacie o nim w artykule Stefana Panisa, który opublikowaliśmy w 20 numerze kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.

Czytaj także

Wgrywam....

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies. Zgadzam się Czytaj dalej