Aktualności Wraki

Wirtualne nurkowanie na wraku japońskiego okrętu podwodnego I-124 – film

Dziób okrętu podwodnego I-124

Australijscy badacze stworzyli możliwość wirtualnego nurkowania na wraku japońskiego okrętu podwodnego I-124 z okresu II wojny światowej.

Wrak okrętu podwodnego I-124 uznawany jest za jeden z najważniejszych, jakie znajdują się w australijskich wodach terytorialnych. Japońska jednostka zatonęła 20 stycznia 1942 r., zaledwie 65 km od wybrzeża Australii, na wysokości miejscowości Darwin.

Zdigitalizowany obraz wraku I-124

Okręt podwodny I-124 wypełniał tajną misję, w której celem załogi było zaminowanie wód w pobliżu miasta Darwin. Jednak wówczas na drodze Japończyków stanęła australijska korweta klasy Bathurst – HMAS Deloraine. Japoński okręt został zasypany bombami głębinowymi, które skutecznie zatopiły jednostkę oraz około 80 członków załogi.

Dziś ten historyczny wrak jest jednym z najważniejszych, jakie znajdują się w australijskich wodach. Wrak spoczywa na dnie na głębokości około 50 m i jest objęty pełną ochroną jako mogiła wojenna. W tym miejscu warto podkreślić, że I-124 był pierwszym wrakiem, który w Australii uzyskał taką ochronę.

Dlatego z uwagi na szczególny charakter wraku, władze Australii w porozumieniu z Japonią zabroniły nurkowania na nim. Jednak dziś nic nie stoi na przeszkodzie, aby każdy pasjonat nurkowania i historii odwiedził I-124 w wirtualnej rzeczywistości. Wystarczy zestaw VR oraz smartfon i dzięki archeologom morskim każdy może zbadać wrak I-124 z niezwykłą głębią detali.

W oparciu o nasze dane oraz historyczne plany i zdjęcia statku stworzyliśmy wirtualne doświadczenie nurkowania. Podczas projekcji film zabiera widza w proces zbierania danych, a następnie w głębiny, aby mógł osobiście poznać wrak. powiedział twórca cyfrowego doświadczenia, dr John McCarthy, archeolog morski z Flinders University’s College of Humanities, Arts & Social Sciences.

Komputerowy obraz wrakuJapoński okręt podwodny I-124

Okręt podwodny Cesarskiej Japońskiej Marynarki Wojennej I-124 powstał w latach 1926-1928, w zakładach Kawasaki Heavy Industries. Mierzył 85 metrów długości, a do służby wszedł w 1937 r. podczas II wojny chińsko-japońskiej. Z kolei podczas II wojny światowej otrzymał przydział do Filipińskiej Grupy Okrętów Podwodnych.

W grudniu 1941 r. prowadził patrole i wykonywał zadania na Morzu Południowochińskim. Załoga I-124 miała udział w zatopieniu jednostek handlowych Hareldawins, Corregidor oraz Daylite. Na początku 1942 r. otrzymał nowy przydział do działań na Morzu Floresa i w Cieśninie Torresa. Jednostka miała pomagać w inwazji oraz stawiać miny u wybrzeży północno-zachodniej Australii.

20 stycznia 1942 r. japońskie okręty podwodne wykonały atak torpedowy na amerykański tankowiec Trinity, który zmierzał do Darwin. Jednostkę eskortowały niszczyciele USS Edsall i USS Aldenm, które na atak odpowiedziały bombami głębinowymi. Do pomocy Amerykanom skierowano korwetę HMAS Deloraine, którą I-124 wziął na cel i odpalił w jej kierunku torpedy. Australijczycy uniknęli jednak ataku i odpowiedzieli, zrzucając bomby głębinowe. Japoński okręt podwodny musiał się wynurzyć i chwilę później wrogie jednostki zasypały go bombami głębinowymi, grzebiąc I-124 na dnie morza.

Fot. Flinders University


Bez wątpienia dla nurków technicznych z całego świata wybrzeże Donegal jest synonimem nurkowania wrakowego. Między innymi za sprawą wraku SS Empire Heritage, o którym napisaliśmy w 17 numerze kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.

Czytaj także

Wgrywam....

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies. Zgadzam się Czytaj dalej

Loading...