Aktualności Fauna Środowisko

Antarktyka: badacze odkryli największy obszar lęgowy na świecie

Największy obszar lęgowy

Biolodzy morscy badający niedostępne głębiny Antarktyki na Morzu Weddella odkryli największy obszar lęgowy ryb, jaki kiedykolwiek udało się zlokalizować.

Naukowcy z Centrum Badań Polarnych i Morskich Instytutu Alfreda Wegenera podczas prac badawczych, które realizowali w Antarktyce, dokonali niesamowitego odkrycia. Na dnie Morza Weddela, w pobliżu Lodowca Szelfowego Filchnera odkryli olbrzymi obszar lęgowy ryb z gatunku Naopagetopsis ionah (Jonah’s icefish).

Obszar lęgowy Naopagetopsis Ionah Badacze prowadzili obserwacje wpływu zmian klimatu na lokalne ekosystemy. Tymczasem zupełnym przypadkiem oko kamery, którym eksplorowali morską głębię, ukazało niezwykły widok… Na dnie rozpościerał się olbrzymi obszar lęgowy, którego rozmiar biolodzy oszacowali na 240 km2!

Niezwykłe odkrycie

Każde gniazdo ma około 2,5 stopy średnicy i jest znacznie większe niż same ryby. W sumie, podczas skanowania sonarem, zespół badawczy wykrył ok. 100 tys. gniazd. Aż 16 tys. z nich biolodzy uwiecznili na zdjęciach i nagraniach wideo. Naukowcy z Instytutu im. Alfreda Wegnera uważają, że liczba gniazd w kolonii może wynosić aż 60 mln.

Myśl, że tak ogromny obszar lęgowy ryb Naopagetopsis iona w Morzu Weddella był wcześniej nieodkryty, jest całkowicie fascynujący. Wcześniej w tym rejonie znaleziono jedynie kilka skupisk gniazd lub pojedynczych ryb. Można to porównać do znalezienia bogatej żyły złota po latach odkrywania jedynie nielicznych samorodków powiedział Autun Purser, biolog z Centrum Badań Polarnych i Morskich Instytutu Alfreda Wegenera.

Ryby Naopagetopsis Ionah w Morzu Weddela Ryby Naopagetopsis ionah zostały zauważone w lutym 2021 r. przez kamerę holowaną przez statek badawczy Polarstern w Morzu Weddella. Interdyscyplinarna grupa naukowców prowadziła badania śledzące ruchy węgla w oceanie i potencjalny wpływ zmian klimatu na lokalny ekosystem. W trakcie badań natknęli się najpierw na jedno gniazdo, a potem na kolejne i kolejne. Chwilę później zrozumieli, że znajdują się nad największym obszarem lęgowym ryb, jaki kiedykolwiek został odkryty.

Efekty przeprowadzonych badań zespół naukowy opublikował w specjalistycznym magazynie naukowym Current Biology. Obecnie prowadzą starania, aby stworzyć w tym miejscu Morski Obszar Chroniony (Marine Protected Area – MPA).

Fot. AWI OFOBS Team

Zastanawialiście się kiedyś nad fenomenalną synchronizacją i funkcjonowaniem ryb w olbrzymich ławicach? Właśnie o tym pisaliśmy w 13 numerze kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.