Grupa nurków technicznych zidentyfikowała w Bałtyku kolejny wrak. Tym razem jest to sowiecki transportowiec Leeni VT-503.
W miniony poniedziałek, 7 czerwca, poinformowaliśmy o zidentyfikowaniu przez grupę SubZone wraku fińskiego okrętu patrolowego Uisko. Tymczasem, 10 czerwca, udało im się ustalić nazwę kolejnej jednostki z czasów II wojny światowej, która zatonęła w wodach Zatoki Fińskiej. Tym razem identyfikacji doczekał się wrak wojskowego transportowca Leeni VT-503.
Katastrofa tallińska
Jednostka, jak wiele innych sowieckich statków i okrętów w tym czasie, zatonęła podczas ewakuacji Tallina. Ich celem był silnie ufortyfikowany port morski Kronsztad na Wyspie Kotlin, około 30 km na północ od Petersburga. Wojskowy transportowiec Leeni VT-503 spotkał swoje przeznaczenie 21 sierpnia 1941 r.
W pewnym momencie jednostkę zaatakowały z powietrza samoloty Luftwaffe. Załoga rozpoczęła gorączkowe manewrowanie starając się uniknąć kolejnych bomb, które spadały w pobliżu. Niestety, na wysokości przylądka Juminda wpłynęła wprost na minę. W wyniku eksplozji Leeni zatonął, a śmierć poniosło 209 osób. Dostępne dane mówią o ponad 200, które znajdowały się w tym czasie na pokładzie.
Warto podkreślić, że na polu minowym Juminda zatonęło łącznie około 70 sowieckich statków i okrętów. Większość podczas ewakuacji Tallina, której synonimami stały się określenia „radziecka Dunkierka” i „katastrofa tallińska”.
Identyfikacja
Jeden wrak, który znaleźliśmy w 2009 r. podczas poszukiwań sonarem, do tej pory nie został zidentyfikowany. Nurkowanie w celu sprawdzenia wraku odbyło się 10 czerwca, przy idealnych warunkach pogodowych. Ponieważ wrak zlokalizowany jest na ruchliwym szlaku żeglugowym, to wsparcie ze strony estońskiej kontroli ruchu było bardzo mile widziane. CHociaż Widoczność pod wodą była świetna, to tylko do głębokości, na której znajduje się wrak Leeni. Kilka metrów nad dnem woda przypominała bardziej mleko, co utrudniało robienie zdjęć i filmów – relacjonuje zespół SubZone
Ostateczna identyfikacja nastąpiła w momencie, kiedy zespół odnalazł tablicę przedsiębiorstwa żeglugowego. Eksplorując wrak wojskowego transportowca Leeni, Sami Paakkarinen zauważył przymocowaną do burty tablicę z widoczną pierwszą nazwą jednostki.
Budowę jednostki w stoczni Wood, Skinner & Co w Newcastle, zlecił holenderski armator Van Ommeren Shipping. Brytyjscy stoczniowcy ukończyli budowę w 1891 r., a następnie statek Dordrecht wyruszył w morze jako frachtowiec do transportu drewna. Jednostka mierzyła 83,7 metra długości, a napędzał ją 3-cylindrowy silnik parowy potrójnego rozprężenia o mocy 1000 KM. Ciekawym faktem jest, że wciągu niespełna 50 lat nowi właściciele aż dziewięciokrotnie zmieniali nazwę statku.
Zespół SubZone pracował w składzie: Sami Paakkarinen, Mikko Paasi, Jenni Westerlund, Laura Tuominen, Immi Wallin i Markus Santasalo.
Więcej o eksploracji ciekawych wraków Morza Bałtyckiego oraz udostępnianiu kolejnych jednostek, przeczytacie w 10 numerze kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.