Głowonogi biorące udział w eksperymencie zdały test badający inteligencję, który został przygotowany dla ludzkich dzieci i bada zdolności poznawcze.
Głowonoga poddano tzw. testowi cukierkowemu (Marshmallow test – ang.), który został opracowany pod koniec lat 60. XX wieku przez Waltera Mischela i polegał na umiejętności rezygnacji z natychmiastowych, ale niewielkich korzyści na rzecz większych, jednak odłożonych w czasie.
Ściślej rzecz biorąc cały eksperyment polega na tym, że dziecko znajduje się w pomieszczeniu z cukierkiem i mówi się mu, że jeśli nie zje go przez 15 minut, to dostanie kolejny i będzie mogło wtedy zjeść oba. Zdolność odraczania przyjemności pokazuje zdolności poznawcze, takie jak planowanie przyszłości.
Całość została zaprojektowana przede wszystkim w celu zbadania, jak ewoluuje ludzkie poznanie, a zwłaszcza ustalenie wieku, w którym ludzie są wystarczająco inteligentni, aby odłożyć przyjemność, jeśli pozwoli im to osiągnąć lepszy rezultat.
Oczywiście nie można powiedzieć zwierzęciu, że otrzyma lepszą nagrodę, jeżeli poczeka, ale można nauczyć je odpowiednio dostosowując test. Np. aby badane stworzenie wiedziało, że otrzyma lepsze jedzenie, jeśli nie zje tego, co znajduje się teraz przed nim.
Mątwa jest kolejnym zwierzęciem po psach i niektórych naczelnych, które potrafi opóźniać gratyfikację, nawet jeśli nie może to być konsekwentne. Co ciekawe, niektóre ptaki z rodziny krukowatych również zdały test cukierkowy.
Test został zaprojektowany dla sześciu popularnych głowonogów, które umieszczono w specjalnym zbiorniku z dwiema ogrodzonymi komorami z przezroczystymi drzwiami, tak, aby zwierzęta mogły zobaczyć co jest w środku. Na przekąski wybrano najmniej lubiany kawałek niegotowanej krewetki królewskiej, który umieszczono w jednej komorze, z kolei w drugiej znalazła się żywa krewetka zmienna.
Na drzwiach do komór widniały symbole, aby mątwy nauczyły się je rozpoznawać. Koło oznaczało, że drzwi otworzą się natychmiast. Z kolei trójkąt, że drzwi otworzą się w okresie od 10 do 130 sekund. Eksperyment stanowi interesujący przykład tego, jak różne gatunki, które prowadzą całkowicie różne style życia, mogą mieć podobne zachowania i zdolności poznawcze.
Naukowcy planują poddać głowonogi kolejnym testom, aby spróbować sprawdzić, czy mątwy rzeczywiście są w stanie planować swoje przyszłe poczynania.
Fot. Hans Hillewaert/wikipedia.org CC BY-SA 4.0
Jeżeli fascynują was ośmiornice, koniecznie musicie przeczytać artykuł Małgorzaty Sobońskiej, który opublikowaliśmy w 10 numerze kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.