Aktualności Morze Północne Wraki

Niemiecki okręt podwodny zbadany po raz pierwszy po 103 latach od zatonięcia

Zdjęcie z sonaru wraku UC-47 divers24.pl

Niemiecki okręt podwodny UC-47 z czasów I wojny światowej, został zbadany po raz pierwszy od zatonięcia w 1917 roku. Zaawansowane techniki skanowania i nagrania wideo przeprowadzone z wykorzystaniem zdalnie sterowanych robotów ROV pozwoliły sporządzić szczegółową dokumentację oraz potwierdzić przyczynę zatonięcia.

Naukowcy pod kierunkiem eksperta ds. archeologii głębinowej dr Rodrigo Pacheco-Ruiza z Uniwersytetu w Southampton, we współpracy z morskimi firmami badawczymi MMT i Reach Subsea, zbadali wrak UC-47 na zlecenie Tolmount Development podczas operacji przybrzeżnych prowadzonych w celu przygotowania do położenia nowego rurociągu na Morzu Północnym, około 20 mil morskich od wybrzeża Yorkshire w Anglii.

eksploracja wraku z użyciem robota ROV divers24.pl
MMT SROV, Havila Subsea

Wykorzystując najnowocześniejsze zdobycze technologii, roboty oraz sprzęt geofizyczny o wysokiej rozdzielczości, zbadano wrak znajdujący się na głębokości 50 metrów. Zatopiony niemiecki okręt podwodny został zmapowany i przebadany z niespotykaną dotąd szczegółowością, wykazując zadziwiający poziom zachowania, jak na tak leciwą jednostkę.

-- Reklama --
Suchy Skafander Seal

UC-47 był prawdziwym drapieżcą z głębin. W ciągu zaledwie roku swojej kariery na morzu, okręt i jego załoga byli odpowiedzialni za zatopienie ponad 50 jednostek! Z uwagi na swoje osiągnięcia i nieuchwytność w niemieckiej marynarce wojennej szybko przylgnęła do niego łatka szczęśliwego okrętu.

niemiecki okręt podwodny UC-44 divers24.pl
UC 44, siostrzana jednostka UC 47 fot. US National Archives and Records Administration

Jednak wszystko ma swój kres, a dobra passa UC-47 skończyła się 18 listopada 1917 roku, gdy na jego drodze pojawiła się łódź patrolowa Royal Navy HMS P-57, która najpierw staranowała wrogą jednostkę, a następnie przeprowadziła atak z użyciem ładunków głębinowych. Niemiecki okręt podwodny nie miał szans na wyjście cało z tej opresji i wraz ze swą załogą wyruszył w ostatnią podróż, która zakończyła się na morskim dnie.

„Obecnie statek jest oznaczony na mapach nawigacyjnych jedynie jako wrak i do tej pory bardzo niewiele wiadomo było o stanie zachowania okrętu. To był zaszczyt móc zbadać wrak znajdujący się w tak dobrym stanie i mieć okazję dowiedzieć się więcej o jego przeszłości” – powiedział dr Rodrigo Pacheco-Ruiz, współdyrektor projektu Offshore Archaeological Research (OAR) z Centrum Archeologii Morskiej na Uniwersytecie w Southampton.

Z badań archeologicznych jasno wynika, że wrak jest dobrze zachowany. Pozostałości głównego kadłuba, który jest nienaruszony na całej jego długości, są widoczne nad dnem morskim, a uszkodzenia, których okręt doznał podczas zatonięcia, są wyraźnie widoczne. Duży otwór po lewej stronie kadłuba wskazuje na eksplozję. Wokół wraku porozrzucane są jego elementy, w tym jedna z wyrzutni torpedowych.

obraz 3D wraku okrętu podwodnego UC-47 divers24.pl
Obraz okrętu w 3D w wysokiej rozdzielczości fot. Tolmount Development

„Następnego dnia po zatopieniu UC-47 podobno wrak został odwiedzony przez nurków Royal Navy, którzy uzyskali wówczas cenne informacje, w tym m.in. książkę kodów i mapy. Dalsze badanie źródeł historycznych – gdy dostęp do nich stanie się możliwy – w połączeniu ze szczegółowymi zdjęciami wraku może pozwolić nam ustalić, czy rzeczywiście tak było.” – powiedział Historyk morski Stephen Fisher

Projekt OAR ma na celu zbadanie stanowisk archeologicznych, takich jak UC-47, które są niedostępne dla tradycyjnych prac archeologicznych. Wszystko przy użyciu nowoczesnych technologii i zasobów w ramach partnerstw branżowych – tak jak w przypadku MMT / Reach Subsea.

Topaz Tiamat statek do badania wraków divers24.pl
Najnowocześniejszy morski statek badawczy Topaz Tiamat wykorzystany podczas ekspedycji fot. MMT Reach subsea

„Miejsca te znajdują się zwykle setki mil od brzegu i można do nich dotrzeć jedynie za pomocą specjalistycznego sprzętu podwodnego, co zwykle stanowi przeszkodę w ich badaniu. Projekty takie jak nasz pokazują, że te miejsca można eksplorować nawet w tych bardzo trudnych czasach, kiedy świat zmaga się z pandemią” – powiedział Dr Rodrigo Pacheco-Ruiz

Archeolodzy mają teraz nadzieję, że w przyszłości będzie można powrócić do wraku, aby zebrać więcej danych na temat jego przeszłości i pomóc w szkoleniu studentów w zakresie archeologii morskiej.

Źródło: Uniwersytet w Southampton


Wszystkich zainteresowanych tematyką wraków okrętów podwodnych z czasów II Wojny Światowej odkrytych w Morzu Bałtyckim, odsyłamy do 3 numeru naszego kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.

Czytaj także

Wgrywam....

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies. Zgadzam się Czytaj dalej