Niemiecki okręt podwodny UC-47 z czasów I wojny światowej, został zbadany po raz pierwszy od zatonięcia w 1917 roku. Zaawansowane techniki skanowania i nagrania wideo przeprowadzone z wykorzystaniem zdalnie sterowanych robotów ROV pozwoliły sporządzić szczegółową dokumentację oraz potwierdzić przyczynę zatonięcia.
Naukowcy pod kierunkiem eksperta ds. archeologii głębinowej dr Rodrigo Pacheco-Ruiza z Uniwersytetu w Southampton, we współpracy z morskimi firmami badawczymi MMT i Reach Subsea, zbadali wrak UC-47 na zlecenie Tolmount Development podczas operacji przybrzeżnych prowadzonych w celu przygotowania do położenia nowego rurociągu na Morzu Północnym, około 20 mil morskich od wybrzeża Yorkshire w Anglii.
Wykorzystując najnowocześniejsze zdobycze technologii, roboty oraz sprzęt geofizyczny o wysokiej rozdzielczości, zbadano wrak znajdujący się na głębokości 50 metrów. Zatopiony niemiecki okręt podwodny został zmapowany i przebadany z niespotykaną dotąd szczegółowością, wykazując zadziwiający poziom zachowania, jak na tak leciwą jednostkę.
UC-47 był prawdziwym drapieżcą z głębin. W ciągu zaledwie roku swojej kariery na morzu, okręt i jego załoga byli odpowiedzialni za zatopienie ponad 50 jednostek! Z uwagi na swoje osiągnięcia i nieuchwytność w niemieckiej marynarce wojennej szybko przylgnęła do niego łatka szczęśliwego okrętu.
Jednak wszystko ma swój kres, a dobra passa UC-47 skończyła się 18 listopada 1917 roku, gdy na jego drodze pojawiła się łódź patrolowa Royal Navy HMS P-57, która najpierw staranowała wrogą jednostkę, a następnie przeprowadziła atak z użyciem ładunków głębinowych. Niemiecki okręt podwodny nie miał szans na wyjście cało z tej opresji i wraz ze swą załogą wyruszył w ostatnią podróż, która zakończyła się na morskim dnie.
„Obecnie statek jest oznaczony na mapach nawigacyjnych jedynie jako wrak i do tej pory bardzo niewiele wiadomo było o stanie zachowania okrętu. To był zaszczyt móc zbadać wrak znajdujący się w tak dobrym stanie i mieć okazję dowiedzieć się więcej o jego przeszłości” – powiedział dr Rodrigo Pacheco-Ruiz, współdyrektor projektu Offshore Archaeological Research (OAR) z Centrum Archeologii Morskiej na Uniwersytecie w Southampton.
Z badań archeologicznych jasno wynika, że wrak jest dobrze zachowany. Pozostałości głównego kadłuba, który jest nienaruszony na całej jego długości, są widoczne nad dnem morskim, a uszkodzenia, których okręt doznał podczas zatonięcia, są wyraźnie widoczne. Duży otwór po lewej stronie kadłuba wskazuje na eksplozję. Wokół wraku porozrzucane są jego elementy, w tym jedna z wyrzutni torpedowych.
„Następnego dnia po zatopieniu UC-47 podobno wrak został odwiedzony przez nurków Royal Navy, którzy uzyskali wówczas cenne informacje, w tym m.in. książkę kodów i mapy. Dalsze badanie źródeł historycznych – gdy dostęp do nich stanie się możliwy – w połączeniu ze szczegółowymi zdjęciami wraku może pozwolić nam ustalić, czy rzeczywiście tak było.” – powiedział Historyk morski Stephen Fisher
Projekt OAR ma na celu zbadanie stanowisk archeologicznych, takich jak UC-47, które są niedostępne dla tradycyjnych prac archeologicznych. Wszystko przy użyciu nowoczesnych technologii i zasobów w ramach partnerstw branżowych – tak jak w przypadku MMT / Reach Subsea.
„Miejsca te znajdują się zwykle setki mil od brzegu i można do nich dotrzeć jedynie za pomocą specjalistycznego sprzętu podwodnego, co zwykle stanowi przeszkodę w ich badaniu. Projekty takie jak nasz pokazują, że te miejsca można eksplorować nawet w tych bardzo trudnych czasach, kiedy świat zmaga się z pandemią” – powiedział Dr Rodrigo Pacheco-Ruiz
Archeolodzy mają teraz nadzieję, że w przyszłości będzie można powrócić do wraku, aby zebrać więcej danych na temat jego przeszłości i pomóc w szkoleniu studentów w zakresie archeologii morskiej.
Źródło: Uniwersytet w Southampton
Wszystkich zainteresowanych tematyką wraków okrętów podwodnych z czasów II Wojny Światowej odkrytych w Morzu Bałtyckim, odsyłamy do 3 numeru naszego kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.