Aktualności Archeologia Polska Wraki Zatoka Gdańska

„Tajemnice Wraków Bałtyku” – odc. 3 SS „Stuttgart” – premiera

Już dzisiaj wieczorem, o godzinie 22.40, na kanale Canal+ Discovery odbędzie się premiera trzeciego odcinka nowej serii dokumentalnej „Tajemnice Wraków Bałtyku”. Wspólnie z bohaterami serii będziemy mieli okazję poznać tragiczne losy szpitalnej jednostki „Stuttgart”.

W trakcie II Wojny Światowej w rejonie Morza Bałtyckiego, główny port III Rzeszy stanowiła Gdynia, przemianowana wtedy na Gotenhafen. Alianci chcąc zadać dotkliwe straty Kriegsmarine, zdecydowali się na nalot, w którym wzięło udział 350 samolotów 8 Floty Powietrznej USA. W wyniku bombardowania SS „Stuttgart” momentalnie stanął w płomieniach.

wraki-baltyku_03_02

[blockquote style=”2″]„Statek szpitalny, który w teorii nie mógł zatonąć. Wedle prawa wojennego, statki te chroni się przed atakami ze stron nieprzyjaciela. Jednak Niemcy z niewiadomych przyczyn zakamuflowali SS „Stuttgart”; Amerykanie, dokonując dziennego bombardowania na port w Gdyni, kilkukrotnie trafili SS „Stuttgart”, który natychmiast stanął w płomieniach.”[/blockquote]

-- Reklama --
Suchy Skafander Seal

Stanowiąc zagrożenie dla innych okrętów przebywających w porcie, został odholowany na redę i tam po 4h zatonął. W tym czasie, między godzinami 14.00 i 18.00, ciszę po bombardowaniu rozdzierały rozpaczliwe wołania o pomoc, dobiegające z gardeł setek rannych żołnierzy uwięzionych na płonącym okręcie szpitalnym.

Stuttart trafiony kilkakrotnie bombami stał się największą ofiarą amerykańskiego nalotu. Nie wiadomo do końca ile osób przebywało na jego pokładzie, ale ci, którzy mieli to nieszczęście, zginęli w niewyobrażalnych męczarniach. Uwięzieni pod pokładem pośród szalejących płomieni trawiących okręt, wołali o pomoc tłocząc się przy bulajach zbyt wąskich, aby dorosły człowiek mógł się przez nie wydostać na zewnątrz.

[blockquote style=”2″]„Odholowany poza port zatonął; wielu ludzi zginęło w tragicznych okolicznościach, nie mogąc się z niego wydostać. Tonęli i palili się żywcem. Po wielu latach wrak statku zostaje wysadzony w celu udrożnienia komunikacji z portem. Wśród jego pozostałości na dnie Bałtyku leży mazut – ciężki olej opałowy.”[/blockquote]

wraki-baltyku_03_01

Dziś nurkowie z rzadka udają się w miejsce zatopienia okrętu. Mimo, że głębokość 21 m nie stanowi wielkiego problemu, to resztki nazywane wrakiem nie są zbyt ciekawei najczęściej jest to jednorazowa wizyta. Innym czynnikiem jest mazut. Ropopochodna oleista substancja zalegająca na dnie, a stanowiąca niegdyś paliwo okrętu. Zejście na tę jednostkę dla niewprawnego nurka kończy się koniecznością czyszczenia całego ekwipunku, natomiast dla lokalnej fauny i flory, od lat jest to prawdziwa katastrofa ekologiczna.

[blockquote style=”2″]„Specjaliści mówią wprost o tykającej bombie ekologicznej, a nasi eksperci wraz z ekipą nurków sprawdzą, na ile mazut zagraża użytkownikom polskich plaż. Tym razem ekipa będzie się ze sobą porozumiewać za pomocą specjalnych kablolin. Część nurków stanie w obliczu sytuacji zagrażającej życiu.”[/blockquote]

Amerykańska Flota Powietrzna w sile 350 samolotów, z których każdy przenosił ładunek bomb o wadze 5 ton przykryła słoneczne niebo nad Gdynią. Położony w dolinie port Niemcy zamaskowali sztuczną mgłą, starając się jak najbardziej utrudnić precyzyjny nalot. Mimo, że statek był pomalowany na biało z wymalowanym czerwonym krzyżem (atak na takie jednostki był kwalifikowany jako zbrodnia wojenna), to jednocześnie przykryty był częściowo kamuflażem i sztuczną mgłą, co czyniło jednostkę zupełnie niewidoczną dla samolotów lecących na wysokości 2.3 km. Niemcy świadomie zamaskowali okręt, gdyż jego jasny lśniący kadłub, stanowił zbyt dobry punkt orientacyjny dla lotników atakujących port.

Więcej o losach SS „Stuttgart” możecie przeczytać w naszym artykule na temat tej jednostki.

Serial premierowo dostępny jest na kanale Canal+ Discovery oraz za pośrednictwem aplikacji nc+go.

Źródło: canalplus.pl

[pro_ad_display_adzone id=”31298″]

Czytaj także

Wgrywam....

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies. Zgadzam się Czytaj dalej