Aktualności Archeologia Europa Miejsca Reszta świata Wraki

Odnaleziono wrak najnowocześniejszego U-boota II WŚ

Podczas prac badawczych prowadzonych przez naukowców z Muzeum Wojen Morskich w Thyborøn, dokonano niezwykłego odkrycia. 13 kwietnia, na dnie cieśniny Skagerrak u wybrzeży Danii, odnaleziono wrak legendarnego niemieckiego U-boota 3523.

Zlokalizowany na głębokości 123 metrów wrak, to supernowoczesny U-boot typu XXI. Był to również największy i najbardziej zaawansowany technologicznie okręt, jaki kiedykolwiek posiadała Kriegsmarine, a także jakakolwiek inna ówczesna armia.

nintchdbpict000399598244

Wrak znajduje się w odległości około 10 Mm na północ Skagen. Tonący U-boot wbił się w miękkie dno cieśniny, mniej-więcej na wysokości kiosku. W obecnej chwili rufa okrętu wystaje uniesiona 20 metrów ponad dnem.

-- Reklama --
Suchy Skafander Seal

Ciekawostką jest, że jeszcze przez wiele dekad po wojnie, o odnalezionym właśnie okręcie krążyły legendy, jakoby na jego pokładzie Adolf Hitler, miał zbiec z Europy do Ameryki Południowej. Wszystko za sprawą olbrzymiego zasięgu, który bez międzytankowania, pozwalał teoretycznie dopłynąć aż do Argentyny.

Dzięki zgromadzonym dokumentom i pracy wykonanej w archiwach, udało się ustalić, że wrak U-boot 3523 został zatopiony o godzinie 18.39, 6 maja 1945 roku, przez bombowiec B-24 Liberator z 86 eskadry brytyjskiej Royal Air Force. Sytuacja miała miejsce już po wyzwoleniu Danii spod okupacji, przypuszcza się więc, że załoga okrętu próbowała ewakuować się z tego regionu w kierunku Norwegii.

submarine

Z uwagi na dużą głębokość eksploracja wraku przez nurków jest skomplikowana. Z tej samej przyczyny Duńczycy nie planują podniesienia tak wyjątkowego wraku, który byłby niewątpliwie atrakcją ściągającą do siebie turystów z całego świata. Jedyny U-boot typu XXI znajduje się w muzeum w Bremerhaven na terenie Niemiec.

U-Boot-typ-XXI-4-e1524080767139

U-booty typu XXI były prawdziwą perełką wśród okrętów podwodnych swoich czasów. Ich niezwykle nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne, poczynając od budowy samego kadłuba, chrap czy użyciu sonaru pasywnego, miały umożliwić pokonywanie większości rejsu przebywając w zanurzeniu.

nintchdbpict000399598230

Zgodnie z projektem, U-booty typu XXI mierzyły 76,7 metra długości i 6,6 metra szerokości. Podczas wynurzenia osiągały prędkość 15,5 węzła, a w zanurzeniu 17,2 węzła, co przekładało się odpowiednio na zasięg 15500 Mm przy prędkości ekonomicznej 10 węzłów na powierzchni i 340 Mm w zanurzeniu przy prędkości 5 węzłów. Na uzbrojenie składały się 2 podwójne działka przeciwlotnicze 20 mm i 6 wyrzutni torpedowych na dziobie, z zapasem 23 torped.

nintchdbpict000399598240

Okręt zamówiono i zbudowano w gdańskiej F. Schichau GmbH. 7 października 1944r. położone stępkę pod budowę okrętu. Z kolei wodowanie nastąpiło 14 grudnia 1944r, a następnie został on przekazany do służby 23 stycznia 1945r. Ze 118 zamówionych jednostek tylko okręt 3523 został ukończony i wyszedł na patrol bojowy.

Źródło: nypost.com, livescience.com, independent.co.uk

[pro_ad_display_adzone id=”31298″]

Czytaj także

Wgrywam....

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies. Zgadzam się Czytaj dalej