Naukowcy zaskoczeni zmianami zachodzącymi pod lodami Antarktyki – video

Dodane przez Tomasz Andrukajtis Luty 3, 2018 15:30

Naukowcy zaskoczeni zmianami zachodzącymi pod lodami Antarktyki – video

Lody skuwające Antarktykę znacząco zmniejszają swój zasięg, a naukowcy badający region są zaskoczeni gwałtownymi zmianami, jakie zaobserwowali wśród fauny i flory w Morzu Rossa. Badacze przeprowadzają eksperymenty na morskim dnie, chcąc lepiej poznać wpływ zmian klimatycznych na tutejszy ekosystem.

W skład zespołu naukowego wchodzi grupa badaczy i doświadczonych płetwonurków, jednak nie zabrakło również miejsca dla świeżej krwi”. Dla ekologa morskiego z uczelni Hamilton – Samanthy Parkes i doktorantki z Auckland – Jenny Hillman, jest to debiutancka wyprawa w wody morza skutego lodową pokrywą i do Antarktyki w ogóle.

jdb8ilvq5a9p5nnaa0vy

Swoją mroźną przygodę rozpoczęły w Zatoce New Harbour, nurkując pod lodem o grubości 3.5 metra, w wodzie o temperaturze -2ºC. Suche skafandry oraz reszta odpowiednio przygotowanego sprzętu, pozwoliły im dzielnie znieść trudy nurkowania przez 45 min, osiągając głębokość 20 metrów.

„Wszystko odbyło się dosyć naturalnie. Nie było tego szoku typu – O mój boże! Jesteśmy pod lodem! „

Podczas nurkowania zespół rozmieścił na dnie morza specjalne komory, które pozwolą bliżej przyjrzeć się, jak tutejsza fauna reaguje na gwałtowne zmiany klimatyczne. W przeszłości lód skuwał Zatokę New Harbour przez ponad dekadę. Teraz pęka co kilka lat, generując więcej pożywienia i wpływając znacząco na rozkwit tutejszych organizmów.

„Zmiany jakie zaszły od 2009 roku są wręcz niesamowite. Najbardziej zaskakujące jest jednak to, jak szybko zwierzęta zareagowały na taką zmianę. Różnorodność organizmów jest bardzo duża i jest ich znacznie więcej, niż kiedy byliśmy tutaj ostatnim razem.” – twierdzi kierujący ekspedycją dr Drew Lohrer

sciuti003

Rozwój kolejnych form życia oznacza również wzrost zagrożenia. Naturalnym jest, że im większa różnorodność i rozkwit ekosystemu, tym szybciej pojawią się drapieżniki, nieodzowne w każdym łańcuchu pokarmowym.

Dane zgromadzone podczas pobytu w Antarktyce, pozwolą naukowcom zająć się swoją pracą w laboratoriach w Nowej Zelandii przez kolejny rok, kiedy będą studiować i opracowywać wyniki przeprowadzonych eksperymentów i zebranych materiałów.

Źródło: Science Under The Ice