Od wczoraj media z całego świata rozpisują się na temat wraku odkrytego w wodach Morza Północnego. Z przekazywanych informacji wynika, że u wybrzeży Belgii, na niewielkiej głębokości, odnaleziono wrak niemieckiego okrętu podwodnego z czasów I Wojny Światowej.
Z dotychczasowych ustaleń wynika, że wrak niemieckiego U-boota klasy UB-II, spoczywa na głębokości 30 metrów i znajduje się w bardzo dobrym stanie, a wszystkie włazy są zamknięte. Właśnie m.in. na tej podstawie, badający go naukowcy zakładają, że na pokładzie najprawdopodobniej znajdują się 23-ciała, służących na nim marynarzy.
Większość informacji na temat okrętu, to tylko wstępne założenia i hipotezy, wciąż czekające na potwierdzenie. Oględziny uszkodzeń sekcji dziobowej, pozwalają jednak z dużym prawdopodobieństwem określić wpłynięcie na minę, jako przyczynę zatonięcia. Nienaruszony pozostaje za to kiosk jednostki, a oba peryskopy są nadal bardzo dobrze widoczne.
Nieoficjalnie mówi się, że niemiecki okręt zalega w okolicach portu Ostende, jednak bardziej szczegółowa lokalizacja wraku objęta jest tajemnicą. Wszystko przez niewielką głębokość i łatwą dostępność do samego okrętu. Badające U-boota osoby chcą jak najdłużej uchronić go przed możliwością grabieży czy zniszczenia.
O znalezisku poinformowano już stronę niemiecką, by wspólnie ustalić, jakie kroki podjąć względem znaleziska. Najprawdopodobniej z uwagi na położenie wraku na niewielkiej głębokości, szczątki marynarzy zostaną wydobyte i po ponad 100 latach załoga okrętu podwodnego doczeka się oficjalnego pochówku.
W Belgii stacjonowały łącznie 93 niemieckie okręty podwodne, które zatopiły ponad 2500 jednostek. Z owych 93 aż 70 poszło na dno, zabierając ze sobą życie blisko 1200 marynarzy. We Flandrii w latach 1915-18 stacjonowało ok. 18 okrętów, z czego 13 zostało posłanych na dno. Do dnia dzisiejszego w belgijskich wodach odnaleziono wraki 11 U-bootów z czasów I Wojny Światowej, jednak to właśnie ten opisywany, mimo upływu czasu, znajduje się w najlepszym stanie.
Okręty podwodne klasy UB-II mierzyły 27 metrów długości i 6 metrów szerokości. Produkowane były w latach 1915-1916 i mogły zanurzyć się na głębokość 50 metrów.
Źródło: bbc.com
[pro_ad_display_adzone id=”25708″]