Nowy gatunek ośmiornicy odkryty na Hawajach – video

Dodane przez Redakcja D24 Marzec 17, 2016 20:47

Nowy gatunek ośmiornicy odkryty na Hawajach – video

„Casper” – takim roboczym imieniem ochrzczono nowy gatunek ośmiornicy, odkryty w ostatnich dniach przez NOAA. Nieznany do tej pory gatunek napotkano w głębinach oceanu nieopodal Hawajów. Skąd tak niezwykła nazwa? Otóż świeżo odkryte stworzenie swoim charakterystycznym wyglądem przywodzi na myśl postać sympatycznego uszka „Caspra” z cyklu filmów animowanych dla dzieci.

Odkrycia „Caspra” dokonał zespół badawczy NOAA ze statku Okeanos Explorer. Niezwykły przedstawiciel morskiej fauny został zauważony i nagrany przez bezzałogowy pojazd Deep Discoverer, na ekstremalnej głębokości 4300 metrów. Nic więc dziwnego, że tak długo pozostawał gatunkiem nieznanym dla człowieka.

Kilku słów na temat niezwykłego mieszkańca głębin powiedział Mike Vecchione, zoolog NOAA Fisheries National Systematics Lab i ekspert od głowonogów żyjących w morskich głębinach, który uczestniczył w ekspedycji zdalnie, dzięki przesyłowi strumienia video na żywo.

„Pierwszą myślą jaką miałem było – Wow! Nigdy wcześniej nie widziałem gatunku, który by tak wyglądał! – Ten konkretny osobnik nie miał płetw, a znane mi i żyjące na tak olbrzymich głębokościach podobne stworzenia, mają płetwy na bokach swego ciała. To oznaczało, że mamy do czynienia z zupełnie nowym i nieznanym gatunkiem. Widoczny jest również brak komórek barwnikowych, co również wyróżnia tego osobnika na tle innych gatunków.”

Nowy gatunek wciąż nie posiada oficjalnej nazwy i ten stan rzeczy nie zmieni się do momentu, kiedy uda się pozyskać żywego osobnika, tak by móc scharakteryzować jego cechy anatomiczne oraz sekwencje DNA.

Jak tłumaczy Vecchione, to zawsze miłe, kiedy znajdzie się nowy, nieodkryty jeszcze gatunek, ale na dziś dzień poziom poznania oceanicznych głębin jest tak mały, że tego typu odkrycia przydażają się całymi tuzinami. Upraszczając – o oceanicznej głębi i jej mieszkańcach wciąż nie wiemy prawie nic.

Źródło: noaa.gov

Dodane przez Redakcja D24 Marzec 17, 2016 20:47

Brak komentarzy

W tej chwili brak komentarzy

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy, ale możesz być pierwszym który skomentuje ten artykuł.

Pokaż komentarze