Aktualności Archeologia Reszta świata

Odnaleziono wrak legendarnego japońskiego superpancernika Musashi

trakcie ekspedycji zorganizowanej przez miliardera i współzałożyciela firmy Microsoft – Paula Allena, udało się dokonać rzeczy absolutnie wyjątkowej. Badacze zlokalizowali wrak legendarnego pancernika służącego w Cesarskiej Marynarce Wojennej Japonii – Musashi. Wspólnie z bliźniaczą jednostką Yamato, był największym i najlepiej uzbrojonym okrętem w historii.

Ciekawostką jest, że mimo wielu naocznych świadków zatopienia pancernika i podanej przybliżonej lokalizacji wraku, dopiero teraz udało się odnaleźć miejsce ostatniego spoczynku japońskiego kolosa. Wrak odnaleziony przez Allena i jego ekipę był w swoim czasie najbardziej zaawansowanym technologicznie okrętem jaki pływał po morzach i oceanach. Japończycy planowali stworzenie 13 jednostek tej klasy, ale z uwagi na braki materiałowe, udało się ukończyć jedynie 2.

B_PWEYeVIAAG_UU.jpg large

Wykorzystując archiwa i historyczne dane z czterech różnych krajów, bardzo dokładne dane topograficzne i zaawansowaną technologię, jaką naszpikowana jest jednostka poszukiwawcza Paula G. Allena – M/Y Octopus, 1 marca 2015r. udało się zlokalizować wrak Musashi. Pancernik spoczywa na głębokości ok. 1 km na dnie niewielkiego Morza Sibuyan, w obrębie archipelagu filipińskiego.

Musashi określany mianem superpancernika, został zatopiony 24 października 1944r. w wyniku amerykańskiego ataku lotniczego, podczas bitwy w Zatoce Leyte. Trafiony jednocześnie kilkoma bombami i torpedami (źródła podają różne liczby), okręt poszedł na dno o godz. 19.36, zabierając ze sobą ok. 1000 członków załogi i dowodzącego nim komandora Toshihirę Inoguchiego. Odnalezienie jednostki oraz dalsze badania pozwolą zapewne na dopisanie wielu ciekawych stron w historii II Wojny Światowej.

Musashi_Type89Gun

Japoński pancernik zwodowano w 1942r. Jego wymiary to 263 m długości i prawie 39 m szerokości, a wyporność wynosiła 70 000 ton! Olbrzym uzbrojony był 3 potrójne działa 46cm typ 96, 2 potrójne działa 15.5cm 3rd year type, 6 podwójnych dział 12.7cm typ 89, 35 potrójnych i 25 pojedynczych dział 25mm typ 96AA oraz 2 podwójne karabiny maszynowe 13.2mm typ 93 AA. Dodatkowo na swoim pokładzie miał miejsce dla 7 wodnosamolotów, do obsługi których przeznaczone były dwie katapulty. Mimo swoich rozmiarów okręt osiągał prędkość 27 węzłów!

Musashi_Valve

Już niebawem ma być opublikowany materiał video zarejestrowany przez jednostkę ROV podczas oględzin wraku. Będzie to niewątpliwa gratka dla miłośników marynistyki i nurkowania wrakowego. Mimo, że pancernik znajduje się daleko poza limitem jakichkolwiek nurkowań, to z pewnością filmy i zdjęcia zarejestrowane przez załogę M/Y Octopus rozpalą wyobraźnię niejednego nurka.

Musashi_Catapult

M/Y Octopus, to jedna z najbardziej rozpoznawalnych i najlepiej przygotowanych jednostek badawczych na świecie. Jest odzwierciedleniem pasji swojego właściciela do eksploracji morskich głębin. Zwodowana w 2003r. stale bierze udział w niezwykle ciekawych ekspedycjach badawczych, projektach naukowych i misjach ratunkowych.

W 2012 roku reżyser i badacz podwodnego świata James Cameron wykorzystał „Octopusa” podczas swojego rekordowego zejścia na dno Rowu Mariańskiego. W tym samym roku Allen ze swoją załogą próbował wydobyć dzwon okrętowy z krążownika HMS Hood, niestety bez powodzenia. Obecnie M/Y Octopus również nie narzeka na brak zainteresowania, gdyż wykorzystywana jest przy projekcie realizowanym przez Google Earth’s „Explorer the Ocean” i Discovery Science Channel, badający wpływ wybuchów atomowych na środowisko morskie.

Źródło: paulallen.com


Jeżeli interesują cię opowieści o wrakach statków i okrętów, to koniecznie musisz poznać niesamowitą historię “Perseusza”. Znajdziesz ją w 9 numerze naszego kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.

Czytaj także

Wgrywam....

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies. Zgadzam się Czytaj dalej