trakcie ekspedycji zorganizowanej przez miliardera i współzałożyciela firmy Microsoft – Paula Allena, udało się dokonać rzeczy absolutnie wyjątkowej. Badacze zlokalizowali wrak legendarnego pancernika służącego w Cesarskiej Marynarce Wojennej Japonii – Musashi. Wspólnie z bliźniaczą jednostką Yamato, był największym i najlepiej uzbrojonym okrętem w historii.
Ciekawostką jest, że mimo wielu naocznych świadków zatopienia pancernika i podanej przybliżonej lokalizacji wraku, dopiero teraz udało się odnaleźć miejsce ostatniego spoczynku japońskiego kolosa. Wrak odnaleziony przez Allena i jego ekipę był w swoim czasie najbardziej zaawansowanym technologicznie okrętem jaki pływał po morzach i oceanach. Japończycy planowali stworzenie 13 jednostek tej klasy, ale z uwagi na braki materiałowe, udało się ukończyć jedynie 2.
Wykorzystując archiwa i historyczne dane z czterech różnych krajów, bardzo dokładne dane topograficzne i zaawansowaną technologię, jaką naszpikowana jest jednostka poszukiwawcza Paula G. Allena – M/Y Octopus, 1 marca 2015r. udało się zlokalizować wrak Musashi. Pancernik spoczywa na głębokości ok. 1 km na dnie niewielkiego Morza Sibuyan, w obrębie archipelagu filipińskiego.
Musashi określany mianem superpancernika, został zatopiony 24 października 1944r. w wyniku amerykańskiego ataku lotniczego, podczas bitwy w Zatoce Leyte. Trafiony jednocześnie kilkoma bombami i torpedami (źródła podają różne liczby), okręt poszedł na dno o godz. 19.36, zabierając ze sobą ok. 1000 członków załogi i dowodzącego nim komandora Toshihirę Inoguchiego. Odnalezienie jednostki oraz dalsze badania pozwolą zapewne na dopisanie wielu ciekawych stron w historii II Wojny Światowej.
Japoński pancernik zwodowano w 1942r. Jego wymiary to 263 m długości i prawie 39 m szerokości, a wyporność wynosiła 70 000 ton! Olbrzym uzbrojony był 3 potrójne działa 46cm typ 96, 2 potrójne działa 15.5cm 3rd year type, 6 podwójnych dział 12.7cm typ 89, 35 potrójnych i 25 pojedynczych dział 25mm typ 96AA oraz 2 podwójne karabiny maszynowe 13.2mm typ 93 AA. Dodatkowo na swoim pokładzie miał miejsce dla 7 wodnosamolotów, do obsługi których przeznaczone były dwie katapulty. Mimo swoich rozmiarów okręt osiągał prędkość 27 węzłów!
Już niebawem ma być opublikowany materiał video zarejestrowany przez jednostkę ROV podczas oględzin wraku. Będzie to niewątpliwa gratka dla miłośników marynistyki i nurkowania wrakowego. Mimo, że pancernik znajduje się daleko poza limitem jakichkolwiek nurkowań, to z pewnością filmy i zdjęcia zarejestrowane przez załogę M/Y Octopus rozpalą wyobraźnię niejednego nurka.
M/Y Octopus, to jedna z najbardziej rozpoznawalnych i najlepiej przygotowanych jednostek badawczych na świecie. Jest odzwierciedleniem pasji swojego właściciela do eksploracji morskich głębin. Zwodowana w 2003r. stale bierze udział w niezwykle ciekawych ekspedycjach badawczych, projektach naukowych i misjach ratunkowych.
W 2012 roku reżyser i badacz podwodnego świata James Cameron wykorzystał „Octopusa” podczas swojego rekordowego zejścia na dno Rowu Mariańskiego. W tym samym roku Allen ze swoją załogą próbował wydobyć dzwon okrętowy z krążownika HMS Hood, niestety bez powodzenia. Obecnie M/Y Octopus również nie narzeka na brak zainteresowania, gdyż wykorzystywana jest przy projekcie realizowanym przez Google Earth’s „Explorer the Ocean” i Discovery Science Channel, badający wpływ wybuchów atomowych na środowisko morskie.
Źródło: paulallen.com
Jeżeli interesują cię opowieści o wrakach statków i okrętów, to koniecznie musisz poznać niesamowitą historię „Perseusza”. Znajdziesz ją w 9 numerze naszego kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.