Naukowcy z Great Lakes Shipwreck Historical Society (GLSHS) poinformowali o odkryciu wraków jednostek C.F. Curts i Selden E. Marvin z 1914 r.
Badacze z GLSHS i Marine Sonic Technology ogłosili odkrycie i poprawną identyfikację dwóch z trzech zaginionych statków, które zatonęły w jeziorze Górnym 18 listopada 1914 roku. Właśnie tego dnia parowiec C.F. Curtis holował barki Selden E. Marvin i Annie M. Peterson przewożące ładunek tarcicy z Baraga w stanie Michigan do Tonawandy w stanie Nowy Jork.
Niestety, jak to często bywa w Krainie Wielkich Jezior Ameryki Północnej, jesienna aura potrafi zmienić się w moment i być zabójcza. W efekcie wszystkie trzy jednostki znalazły się w sytuacji, gdzie pośród szalejącego sztormu ich załogom przyszło walczyć o życie. Niestety, była to walka, której żaden ze statków nie był w stanie wygrać i wkrótce wszystkie jednostki razem z załogami poszły na dno. Łącznie tego feralnego dnia życia straciło 28 osób.
Odnalezienie C.F. Curtis
W 2021 roku badacze z GLSHS zlokalizowali łącznie wraki 9 zaginionych statków. Wśród nich znalazł się m.in. parowiec C.F. Curtis. Bez wątpienia to odkrycie było ogromną motywacją dla całego zespołu do dalszych działań. W końcu statek, który zaginął ponad 100 lat temu, był tylko częścią układanki… Co się stało z Marvinem i Petersonem?
Pora na Selden E. Marvin
Rok później, latem 2022 r. po wielu pracach i odrobinie szczęścia, załoga statku badawczego David Boyd natrafiła na kolejny wrak. Spoczywał on w odległości zaledwie kilku mil od parowca C.F. Curts i po inspekcji z użyciem robota ROV okazało się, że jest to wrak Selden E. Marvin.
Odnalezienie Curtisa i Marvina to znaczące odkrycia w historii Ameryki. Wszystkie zaginione jednostki należały do Hines Lumber industry, jednej z największych firm tartacznych tamtej epoki. 18 listopada 1914 r. w jednym strasznym sztormie firma straciła prawie jedną czwartą swojej floty – czytamy w informacji prasowej GLSHS.
Członkowie GLSHS relacjonując swoje odkrycie, podkreślali, że kiedy zobaczyli nazwę jednostki Selden E. Marvin, emocje sięgnęły zenitu. Razem z informacją o odnalezieniu jednostek upublicznione zostały również filmy z eksploracji wraków przy pomocy robota ROV.
Utrata tych trzech jednostek stała się jedną z bardziej tragicznych historii katastrof statków w Krainie Wielkich Jezior. Z pewnością zostały one jedną z największych tajemnic jeziora Górnego. Zlokalizowanie Curtisa i Marvina w ciągu dwóch lat było niesamowite… teraz musimy jeszcze znaleźć Petersona! – powiedział Bruce Lynn, dyrektor wykonawczy GLSHS.
Fot. Great Lakes Shipwreck Historical Society (GLSHS)
Bez wątpienia innym ciekawym wrakiem z Krainy Wielkich Jezior jest Judge Hart, o którym napisała dla nas Becky Kagan Schott. Jej tekst znajdziecie w 14 numerze naszego kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.