Aktualności Wraki

Odnaleziono wraki jednostek C.F. Curts i Selden E. Marvin z 1914 r.

Selden E. Marvin na dnie jeziora Superior

Naukowcy z Great Lakes Shipwreck Historical Society (GLSHS) poinformowali o odkryciu wraków jednostek C.F. Curts i Selden E. Marvin z 1914 r.

Badacze z GLSHS i Marine Sonic Technology ogłosili odkrycie i poprawną identyfikację dwóch z trzech zaginionych statków, które zatonęły w jeziorze Górnym 18 listopada 1914 roku. Właśnie tego dnia parowiec C.F. Curtis holował barki Selden E. Marvin i Annie M. Peterson przewożące ładunek tarcicy z Baraga w stanie Michigan do Tonawandy w stanie Nowy Jork.

Burta z widoczną nazwą statku
Burta z widoczną nazwą statku Fot. GLSHS

Niestety, jak to często bywa w Krainie Wielkich Jezior Ameryki Północnej, jesienna aura potrafi zmienić się w moment i być zabójcza. W efekcie wszystkie trzy jednostki znalazły się w sytuacji, gdzie pośród szalejącego sztormu ich załogom przyszło walczyć o życie. Niestety, była to walka, której żaden ze statków nie był w stanie wygrać i wkrótce wszystkie jednostki razem z załogami poszły na dno. Łącznie tego feralnego dnia życia straciło 28 osób.

-- Reklama --
Suchy Skafander Seal

Odnalezienie C.F. Curtis

W 2021 roku badacze z GLSHS zlokalizowali łącznie wraki 9 zaginionych statków. Wśród nich znalazł się m.in. parowiec C.F. Curtis. Bez wątpienia to odkrycie było ogromną motywacją dla całego zespołu do dalszych działań. W końcu statek, który zaginął ponad 100 lat temu, był tylko częścią układanki… Co się stało z Marvinem i Petersonem?

Wrak podczas inspekcji robotem ROV
Wrak podczas inspekcji z użyciem zdalnie sterowanego robota ROV Fot. GLSHS

Pora na Selden E. Marvin

Rok później, latem 2022 r. po wielu pracach i odrobinie szczęścia, załoga statku badawczego David Boyd natrafiła na kolejny wrak. Spoczywał on w odległości zaledwie kilku mil od parowca C.F. Curts i po inspekcji z użyciem robota ROV okazało się, że jest to wrak Selden E. Marvin.

Odnalezienie Curtisa i Marvina to znaczące odkrycia w historii Ameryki. Wszystkie zaginione jednostki należały do Hines Lumber industry, jednej z największych firm tartacznych tamtej epoki. 18 listopada 1914 r. w jednym strasznym sztormie firma straciła prawie jedną czwartą swojej floty czytamy w informacji prasowej GLSHS.

Członkowie GLSHS relacjonując swoje odkrycie, podkreślali, że kiedy zobaczyli nazwę jednostki Selden E. Marvin, emocje sięgnęły zenitu. Razem z informacją o odnalezieniu jednostek upublicznione zostały również filmy z eksploracji wraków przy pomocy robota ROV.

Utrata tych trzech jednostek stała się jedną z bardziej tragicznych historii katastrof statków w Krainie Wielkich Jezior. Z pewnością zostały one jedną z największych tajemnic jeziora Górnego. Zlokalizowanie Curtisa i Marvina w ciągu dwóch lat było niesamowite… teraz musimy jeszcze znaleźć Petersona! powiedział Bruce Lynn, dyrektor wykonawczy GLSHS.

Fot. Great Lakes Shipwreck Historical Society (GLSHS)


Bez wątpienia innym ciekawym wrakiem z Krainy Wielkich Jezior jest Judge Hart, o którym napisała dla nas Becky Kagan Schott. Jej tekst znajdziecie w 14 numerze naszego kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.

Czytaj także

Wgrywam....

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies. Zgadzam się Czytaj dalej