Aktualności Czas wolny Morze Bałtyckie Nurkowy czas wolny Wraki

„Tajemnice Wraków Bałtyku” – odc. 10 „Georg Büchner” – premiera

Nowy rok przynosi nam pierwszą smutną wiadomość, o godzinie 22.40, na kanale Canal+ Discovery odbędzie się premiera dziesiątego i zarazem ostatniego odcinka serii dokumentalnej „Tajemnice Wraków Bałtyku”. Głównym aktorem „grande finale” będzie jeden z najświeższych wraków zalegających na piaszczystym dnie Bałtyku, statek pasażerski „Georg Büchner”.

30 maja 2013 roku, w wodach okalających przylądek Rozewie, zatonął niemiecki statek pasażerski MS „Georg Buchner”. Jednostka wybudowana w 1951 roku nie była jednak w trakcie kolejnego rejsu, a w drodze do litewskiej Kłajpedy, gdzie miała zostać pocięta na złom. Plany te skomplikowały się późnym wieczorem ok. godziny 20.00. 25 minut później statel zniknął pod powierzchnią wody i osiadł na głębokości 35 metrów.

wraki-baltyku_02_04

[blockquote style=”2″]„Kontrowersyjne zatonięcie historycznego statku, który wbrew woli mieszkańców niemieckiego Rostock zostaje sprzedany na złom. Georg Büchner – luksusowy liniowiec, niegdyś obsługujący trasę z Antwerpii do Konga Belgijskiego, w nieznanych okolicznościach traci pływalność nieopodal Rozewia, w trakcie holowania do stoczni złomowej w litewskiej Kłajpedzie. Hol zostaje przecięty, a statek idzie na dno.”[/blockquote]

-- Reklama --
Suchy Skafander Seal

Wrak o długości 154 metrów i szerokości prawie 20 metrów, spoczywa leżąc na prawej burcie, z wyeksponowaną lewą burtą, niczym gigantyczną platformą usytuowaną na głębokości 16 metrów. MS „Georg Büchner” został wybudowany w 1950 roku przez Cockrill-Ougree of Hoboken w Belgii, jako jeden z pięciu siostrzanych liniowców pasażersko-towarowych i rozpoczął swą morską służbę w 1951 roku, jako „Charlesville”. Przez szesnaście lat pływał na trasie Antwerpia – Matadi w Kongu Belgijskim, dla Compagnie Maritime Belge, po czym sprzedano go do Niemiec, gdzie służył jako jednostka szkoleniowa.

wraki-baltyku_03_01

[blockquote style=”2″]„W tym odcinku razem z jego dawnym pasażerem, Freddym Korthoudtem, odkrywamy jak bardzo luksusowym statkiem pasażerskim był Büchner, niegdyś nazywany Charlesville. Czy zatopiono go specjalnie, by uzyskać ubezpieczenie? Dlaczego nie było wachty, a zaspawane wcześniej portale okienne były całkowicie otwarte? Tomek Stachura wraz z ekipą nurków i niemieckim dziennikarzem, pasjonatem historii Büchnera, Merlinem Franke, usiłują ustalić rzeczywisty przebieg wydarzeń z 30 maja 2013 roku. Pomoże w tym m.in. Frederik Janssens, belgijski kolekcjoner pamiątek. Po raz pierwszy nurkowie zejdą do wraku, który zatonął zaledwie pięć lat temu i nie został jeszcze zniszczony przez morze.”[/blockquote]

Władze miasta Rostock wykupiły go w 1991 roku i przemianowały na „Georg Büchner”. Służył jako pływający hotel i symbol portu w Rostocku. Ponieważ z czasem zaczęło brakować pieniędzy na jego utrzymanie, rozpoczęto starania o jego powrót do Antwerpii i uczynienie zeń statku-muzeum, jako morskiego dziedzictwa Belgii.

Niestety wysiłki te nie przyniosły liniowcowi ratunku i ostatecznie zdecydowano się sprzedać statek na złom. Kiedy „Georg Büchner” ex „Charlesville” wyruszał w swój ostatni rejs, w porcie w Rostocku przyszło pożegnać go ponad tysiąc osób.

Więcej o losach liniowca „Georg Büchner” możecie przeczytać w naszych artykułach na temat tej jednostki.

Serial premierowo dostępny jest na kanale Canal+ Discovery oraz za pośrednictwem aplikacji nc+go.

Źródło: canalplus.pl

[pro_ad_display_adzone id=”31298″]

Czytaj także

Wgrywam....

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies. Zgadzam się Czytaj dalej