W niedzielę, 23 września, w ramach projektu „SANTI Odnaleźć Orła”, rozpoczęła się piąta, cykliczna ekspedycja poszukiwawcza, której celem jest odnalezienie wraku legendarnego polskiego okrętu podwodnego „Orzeł”. Tym razem wyprawa wyruszyła z duńskiego portu w Thyborøn, skąd jej organizatorzy wyczarterowali specjalistyczną jednostkę morską, noszącą nazwę M/S ”NEMO”. Uczestnicy ekspedycji planują w ciągu czternastodniowego rejsu, sprawdzić 600 kilometrów kwadratowych dna morskiego, aby dalej weryfikować hipotezę, według której przyczyną zatonięcia polskiego okrętu był atak bombowy brytyjskiego samolotu.
Wynajęty na potrzeby ekspedycji trzydziestometrowy statek, dzięki wsparciu Instytutu Morskiego w Gdańsku, zostanie wyposażony w specjalistyczne urządzenia poszukiwawcze, takie jak echosonda wielowiązkowa (MBES), która umożliwia skuteczne badanie dna morskiego, w paśmie o szerokości nawet do 400 metrów. „Kompletowaliśmy niezbędny sprzęt, opracowywaliśmy techniczne założenia, tak aby statek odpowiadał naszym potrzebom badawczym. Wszystko jest dopięte na ostatni guzik, jesteśmy gotowi do działania. Tegorocznym, obranym przez nas celem badawczym na którym się skupimy, jest obszar położony 100 mil od Szkocji i 200 mil od wybrzeży Danii,” komentuje dr Benedykt Hac, szef zespołu hydrograficznego.
Organizatorzy ekspedycji (Tomasz Stachura, dr inż. Benedykt Hac, dr Hubert Jando, Grzegorz Świątek i Piotr Michalik), zamierzają kontynuować prowadzone od pięciu lat poszukiwania wraku „Orła” na Morzu Północnym, tym razem w okolicach pozycji umiejscowionej około 120 mil morskich na wschód od szkockiego portu Rosyth. Tam bowiem, stosownie do jednej z hipotez, miał nastąpić atak, przeprowadzony w dniu 3 czerwca 1940 roku przez brytyjski samolot Lockheed Hudson. Pilot samolotu, w wyniku błędnej identyfikacji okrętu podwodnego, który został uznany za niemieckiego uboota, zrzucił na niego trzy 250-funtowe bomby, prawdopodobnie powodując jego zatopienie.
Członkowie ekspedycji zamierzają tym razem przebadać około 600 km kwadratowych dna morskiego w pobliżu miejsca ataku lotniczego, uwzględniając akwen już wcześniej przeszukany podczas zorganizowanych w 2014, 2016 i 2017 roku wypraw. Akwen ten obejmuje obszar dna wyznaczony z uwzględnieniem błędu nawigacyjnego, jaki mogła popełnić w 1940 roku załoga samolotu, przy ustalaniu wspomnianej pozycji.
Do wybrzeży Danii członkowie ekspedycji dojadą autami, transportując niezbędny sprzęt. Wyruszają w niedziele 23 września o godz. 06:00 spod siedziby firmy SANTI, gdzie od czwartku wszystko jest pakowane i przygotowywane do transportu. W Danii natomiast przesiądą się na statek i wypłyną na Morze Północne.
[blockquote style=”2″]„Tegoroczna ekspedycja obejmie poszukiwania potencjalnych wraków w obszarze bezpośrednio sąsiadującym z miejscem brytyjskiego ataku. Jesteśmy gotowi, jesteśmy zdeterminowani i wierzymy, że nam się uda. Jak co roku, solidnie się przygotowywaliśmy, zarówno pod względem merytorycznym jak i technicznym. Udało nam się nawiązać współpracę z duńskim Sea War Museum Jutland, na którą bardzo liczymy. Z roku, na rok nabieramy wprawy, wiemy jakich błędów unikać, naprawdę liczę, że znajdziemy naszego Orła.” – podsumował Tomasz Stachura, szef ekspedycji i właściciel firmy SANTI będącej tytularnym sponsorem wyprawy.[/blockquote]
Więcej o projekcie:
www.santiodnalezcorla.pl
fb.com/OdnalezcOrla
SANTI sp. z o.o. – sponsor główny projektu
SANTI to jeden z wiodących na świecie producentów odzieży i sprzętu nurkowego. W ciągu zaledwie kilku lat firma z Gdyni przekształciła się z lokalnego producenta skafandrów nurkowych, w markę o ugruntowanej pozycji na globalnym rynku sprzętu nurkowego.
Firma jest obecna na wszystkich kontynentach, sprzedaje do blisko 40 krajów na świecie, w tym m.in.: do USA, Korei Południowej, Kanady, Australii, Brazylii oraz na główne rynki europejskie. Do sztandarowych produktów SANTI należą suche skafandry nurkowe i ocieplacze. Spółka jest pomysłodawcą i wiodącym producentem nurkowych akcesoriów grzewczych takich jak np. ogrzewane rękawiczki czy kamizelki.
Od kilku lat SANTI aktywnie angażuje się w organizację i wspieranie międzynarodowych wypraw badawczych (np. Sedna, Under the pole, Elysium) oraz poszukiwań wraków na całym świecie. W ten sposób narodził się projekt „SANTI – Odnaleźć „Orła”, projekt który ma doprowadzić do znalezienia wraku i ostatecznego rozwikłania zagadki zaginięcia polskiego okrętu.
Partnerzy:
Yellow Cargo Express sp. z o.o. – wsparcie logistyczne
Instytut Morski Gdańsk – wsparcie hydrograficzne
Patronat:
Prezydent Miasta Gdyni
Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni
National Geographic
Źródło: Informacja prasowa
[pro_ad_display_adzone id=”25708″]