Aktualności Ameryka Fauna Flora Miejsca Środowisko

Naukowcy odkryli olbrzymią głębinową rafę koralową – video

Gdy w zeszłym tygodniu statek badawczy R/V „Atlantis” wyruszył w morze z Woods Hole, w stanie Massachusetts, kierujący ekspedycją Erik Cordes przewidział, że zespół odkryje coś, czego nikt wcześniej nie widział. Nie trzeba było długo czekać, zanim jego słowa się potwierdziły.

Około 160 mil morskich od wybrzeża Charleston w Południowej Karolinie, 800 metrów pod powierzchnią oceanu badacze odkryli wspaniałą rafę koralową, rozkwitającą w zimnych wodach. W oparciu o obserwacje i ostatnie mapowanie dna sonarem naukowcy szacują, że rafa rozciąga się co najmniej na obszarze 135 km.

[blockquote style=”2″]”To niewiarygodne, że tak niesamowita rafa, tak długo pozostawała nieodkryta, znajdując się tuż przy wschodnim wybrzeżu USA.”[/blockquote]

Recovery_497895

Istnienie rafy zostało potwierdzone podczas zanurzeń przeprowadzonych przez pojazdy podwodne, które przeprowadzono w trakcie dwutygodniowej wyprawy. Celem ekspedycji było zbadanie niepoznanych do tej pory kanionów, przesmyków i ekosystemów zlokalizowanych u wybrzeży Atlantyku. Odkrycie opiera się na wcześniejszych badaniach przeprowadzonych latem 2018 roku, przez naukowców pracujących na pokładzie jednostki „Okeanos Explorer”, statku National Oceanic and Atmospheric Administration – NOAA.

Gdy Erik Cordes przygotowywał się do wejścia na pokład słynnego pojazdu głębinowego „Alvin” powiedział, że jest podekscytowany i nie wiadomo, co uda znaleźć się na dnie, ale liczy, że będą to kolonie koralowców. Siedem godzin później, załoga powróciła na powierzchnię z próbkami różnej maści korali, pobranymi w trakcie zanurzenia.

Cordes będący z wykształcenia ekologiem głębinowym, pracuje jako profesor Uniwersytetu Temple, dokonane odkrycie nazwał “niewiarygodnym”, a odkryty ekosystemem czymś, czego jeszcze nikt dotąd nie widział.

[blockquote style=”2″]„Są tam całe góry koralowców!” – powiedział Cordes, gdy załoga pracowała, by zabezpieczyć pojazd Alvina na pokładzie statku. “Nie mogliśmy znaleźć miejsca, w którym nie ma korali!”[/blockquote]

Tego lata naukowcy na pokładzie jednostki „Okeanos” zmapowali setki głębinowych kopców i znaleźli rafę koralową około 16 mil morskich na południowy-wschód. Cordes i jego zespół potwierdzili, że kopce odwzorowane przez „Okeanosa” są rzeczywiście pełne rafy koralowej. Naukowcy twierdzą, że te atlantyckie struktury koralowe mogą liczyć sobie setki tysięcy lat!

Celem wyprawy finansowanej przez NOAA, Bureau of Ocean Energy Management i U.S. Geological Survey, jest zidentyfikowanie i ostatecznie ochrona wrażliwych siedlisk, na terytorium które pozostaje w dużej mierze niezbadane. Podczas ekspedycji zespół naukowców pracował do późna w nocy, przeprowadzając eksperymenty, zachowując próbki korali i innych gatunków do przyszłych testów.

Źródło: huffingtonpost.com