W Polsce jednym z głównych nurtów w nurkowaniu, jest nurkowanie wrakowe. Ma to głównie związek z możliwościami, jakimi dysponujemy w naszym kraju. Burzliwe dzieje Morza Bałtyckiego, zdradliwa pogoda, szalejące sztormy, a także wojenna zawierucha sprawiły, że Bałtyk jak długi i szeroki, pełen jest zatopionych jednostek z których najstarsze datuje się na XIIIw!
Dodatkowo sama specyfika Bałtyku, mocno ogranicza profil nurkowań, jakie możemy wykonywać w jego mrocznych, zielonych i niezbyt przejrzystych wodach. W Polsce kochamy wraki. Jeżeli jesteśmy chorzy na nurkowanie i systematycznie zanurzamy się w zieleń Morza Bałtyckiego nie mamy wybory, prędzej czy później odkryjemy w sobie to niesamowite uczucie, towarzyszące nurkowaniom wrakowym i będziemy go pragnąć coraz bardziej i z większą częstotliwością. Co jednak jest godnego uwagi w innych akwenach? W końcu nie tylko w tej części świata, okręty szły na dno, zamieniając się w cele nurkowych wypraw.
Oto nasza 10 jednych z najciekawszych wraków rozsianych po świecie:
10. Pancernik HIJMS Nagato. Wrak ten jest jednym z ponad 40 jednostek, które znalazły ostatni port na morskim dnie w pobliżu Wysp Marshala. Flagowy okręt admirała Isoroku Yamamoto, podczas japońskiego ataku na Pearl Harbor. Został zatopiony przez USA w trakcie testów atomowych na Atolu Bikini, w 1946r. Chluba cesarskiej floty, mierzyła 221m długości i 34.5m szerokości. Na uwagę zasługują zwłaszcza 4 śruby napędowe o średnicy 6m! Głębokość maksymalna – 50m.
9. MS Zenobia. Unikatowy wrak na Cyprze. Szwedzki prom długości 120m i 28m szerokości, spoczął na głębokości 42m, po tym, jak w 1980r., w trakcie pierwszego rejsu zepsuł się komputer, kontrolujący system balastowy. Ułożona na prawej burcie Zenobia, skrywa ładunek 120 aut! Jak to zwykle bywa w przypadku dużych wraków z mnóstwem zakamarków, wokół bujnie kwitnie życie.
8. RMS Umbria. Włoski statek transportowy, który aby uniknąć przejęcia przez Brytyjczyków, został zatopiony w wodach okalających wybrzeże Sudanu w 1940r. Wybudowana w 1884r. Umbria, była w swoim czasie największym liniowcem, kursując na trasie Liverpool – Nowy Jork. Wrak ma 158m długości i 17,5m szerokości, zaczyna się już na głębokości 20m. W jego najbliższej okolicy spotkamy porozrzucane pojazdy i uzbrojenie, które znajdowało się na pokładzie Umbrii. Te nurkowanie najlepiej prowadzić z łodzi.
7. MV Bianca C. Wrak statku pasażerskiego, spoczywający w wodach Grenady, to prawdziwy pechowiec, gdyż zatonął… dwa razy. Pierwszy raz miał miejsce zanim udało się jednostkę ukończyć, natomiast za drugim razem w wyniku eksplozji i pożaru w maszynowni. Długość jednostki to 180m. Jest to największy z wraków w tej okolicy. To co zastaniemy pod wodą robi imponujące wrażenie.
6. Captain Keith Tibbetts. Była rosyjska fregata zatopiona na Kajmanach w celu utworzenia sztucznej rafy. Wrak długości 92m i szerokości 13m, stał się w 1996r., domem dla miejsowej fauny i flory oraz miejscem wypraw nurkowych, spragnionych wrażeń turystów.Dodatkowym smaczkiem jest spora część wraku, stosunkowo łatwa w eksploracji. Niestety w 2004r. potężny sztorm uszkodził wrak i przepołowił na dwie części. Głębokość na jakiej go odnajdziemy to ok. 25m.
Druga część Top10 najciekawszych wraków świata
Źródło: wikipedia.org