Zlokalizowano szczątki zaginionego indonezyjskiego okrętu podwodnego. Jednostki przez kilka ostatnich dni poszukiwali ratownicy z kilku krajów. Niestety nie udało się uratować nikogo z 53 członków załogi.
Dziś, w niedzielę 25 kwietnia, odnaleziono szczątki poszukiwanego okrętu podwodnego KRI Nanggala-402. Wydaje się, że jednostka doznała awarii i zatonęła na bardzo dużej głębokości. W efekcie doszło do implozji okrętu i rozerwania na kawałki.
Na głębokości około 850 metrów odnaleziono rzeczy pochodzące z zaginionego indonezyjskiego okrętu podwodnego. Choć były wśród nich różnego rodzaju przedmioty codziennego użytku, to ratownicy nie odnaleźli żadnych szczątków ludzkich. Dlatego też wojsko nadal prowadzi poszukiwania.
Na podstawie zebranych dowodów możemy potwierdzić, że KRI Nanggala 402 zatonął, a wszyscy z 53 marynarzy zginęli na służbie. Wygląda na to, że statek przełamał się na co najmniej trzy części. – powiedział na konferencji prasowej Hadi Tjahjanto, reprezentujący marynarkę wojenną Indonezji.
Poszukiwania
Okręt podwodny KRI Nanggala-402 wraz z 53-osobową załogą zaginął w minioną środę, 21 kwietnia, podczas ćwiczeń. Natychmiast rozpoczęto poszukiwania i szeroko zakrojoną międzynarodową akcję ratunkową. Prasa na całym świecie informowała, że załoga posiada zapas tlenu pozwalający pozostać w zanurzeniu do soboty.
Podczas prowadzonych poszukiwań dostrzeżono z powietrza plamę ropy, która mogła pochodzić z zaginionego okrętu. Natychmiast skierowano w ten region dwa okręty marynarki wyposażone w sonary, aby przeszukać teren.
Jedna z hipotez dotycząca zaginięcia indonezyjskiego okrętu mówi, że mogła mieć miejsce awaria elektryczna. W jej następstwie załoga okrętu mogła nie być w stanie wdrożyć procedur awaryjnych, pozwalających wynurzyć się na powierzchnię.
Podczas prowadzonych poszukiwań przedstawiciele marynarki wojennej poinformowali również, że wg ich oceny okręt zatonął na głębokości 600-700 m. Ponieważ maksymalna głębokość zanurzenia dla tego typu jednostki wynosi 500 m, było to równoznaczne z przekazaniem informacji, że zakładany jest najczarniejszy scenariusz.
Zaginiony okręt podwodny KRI Nanggala-402 zbudowano w Niemczech w 1977 r., z kolei w 1981 r. został wcielony do indonezyjskiej marynarki wojennej. Indonezyjscy oficjele poinformowali, że w 2012 roku okręt przeszedł remont i znajdował się w dobrym stanie oraz w pełnej gotowości bojowej.
Poznajcie historię poszukiwania zaginionych sowiecki okrętów podwodnych z czasów II wojny światowej. Więcej przeczytacie o tym w 3 numerze kwartalnika DIVERS24! Magazyn w wersji cyfrowej dostępny jest nieodpłatnie, natomiast wersję drukowaną możesz nabyć w naszym sklepie internetowym.