Aktualności Wraki

Wrak ORP „Kujawiak” odnaleziony!

 

Polska ekspedycja „The Hunt for L72″ 22 września zlokalizowała i zidentyfikowała wrak polskiego niszczyciela ORP „Kujawiak”. 16 czerwca 1942r. jednostka zatonęła u wybrzeży Malty, gdzie pełniła służbę eskortową. Właśnie podczas ochrony jednego z transportów L-72 wpłynął na minę i poszedł na dno. Według różnych źródeł tego dnia życie straciło 12-13 polskich marynarzy.

Ekspedycja, która odnalazła wrak „Kujawiaka”, to projekt prowadzony przez dobrze znanych naszym czytelnikom organizatorów m.in. Festiwalu Wrakowego – Romana Zajdera i Petera Wytykowskiego. Panowie jak widać po wyprawach na Gallipoli i Sierra Leone zapragnęli wspólnie ze swoimi towarzyszami odkryć nieco polskiej historii.

-- Reklama --
Suchy Skafander Seal

Wrak znajduje się zaledwie kilka Mm od maltańskiego wybrzeża, na głębokości 95m, co utrudnia jego bezpośrednią eksplorację przez nurków. Identyfikacja była możliwa dzięki wykonaniu podwodnych zdjęć i porównaniu detali wraku, z planami stoczniowymi okrętu.

Jak poinformował kierujący wyprawą Roman Zajder, okręt jest w niezłym stanie i nie rozpadł się na części. Na przyszły rok zaplanowano kolejną ekspedycję, która zostanie przeprowadzona wspólnie z pracownikami Uniwersytetu Maltańskiego. Na przyszły rok zaplanowano też pierwsze nurkowania.

Podczas swojej krótkiej służby „Kujawiak” brał udział w misjach na Kanale Bristolskim i Kanale La Manche. Ostatnim wojennym akcentem przed zatonięciem była duża operacja „Harpoon”, podczas której eskortował zaopatrzenie na Maltę.

Stępkę pod ORP „Kujawiak” położono 22 listopada 1939r. w stoczni Vickers-Armstrong, High Walker, Tyne. Niszczyciel typu Hunt II miał w pierwotnym planie wejść do służby w Royal Navy jako HMS „Oakley”. Sytuacja się zmieniła, kiedy polski rząd złożył 4 września 1939r. Zamówienie na 18 okrętów tego typu. „Kujawiak” był jednym z trzech, z tego zamówienia, które trafiły do naszej marynarki.

L-72 mierzył 85,34m długości i 9,62m szerokości. Wyporność jednostki wynosiła 1050t. Okręt napędzany był przez dwa zespoły turbin parowych Parsonsa, 19000 shp; dwa kotły typu Admiralicji i dwie śruby. Pozwalało to na rozwinięcie prędkości 27 węzłów i przekładało się na zasięg 2000Mm przy 20 węzłach oraz 3700Mm przy prędkości ekonomicznej 14 węzłów.

Całość uzbrojona była w 6 dział uniwersalnych kal. 102 mm, 4 działa plot. kal. 40 mm, 2-4 działa plot. kal. 20 mm, 2 karabiny maszynowe kal. 7.7 mm, 1-2 wyrzutnie i 2 miotacze bomb głębinowych.

Źródło: rmf24.pl, wikipedia.org, historia.wp.pl, orpkujawiak.com

Czytaj także

Wgrywam....

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies. Zgadzam się Czytaj dalej